N-VA fractie vraagt annulatie van de gemeenteraad

Op 16 maart 2020

De N-VA heeft vandaag het voorstel gedaan aan de voorzitter van de gemeenteraad om de vergadering van de gemeenteraad van 30 maart te annuleren.

Fractievoorzitter Johan Pauly: "In de tijd dat de politiek aan haar mensen vraagt om bijeenkomsten bij familie en vrienden te vermijden, lijkt het ons niet opportuun om dan toch een vergadering van de gemeenteraad te organiseren. Voor dringende dossiers moet er maar naar oplossingen gezocht worden, zoals bijvoorbeeld online vergaderen."

In een 1ste antwoord lijkt men er bij het gemeentebestuur niet voor gewonnen om in te gaan op onze vraag. Men wilt het publiek wel geen toegang geven, maar wel journalisten. De tafels zouden uit elkaar geschoven worden zodat iedereen ver genoeg uit elkaar zit. Handgel zou ter beschikking zijn, indien er voldoende handgel aanwezig was.

Daarop heeft onze fractie besloten om nogmaals er op aan te dringen om geen gemeenteraad te organiseren. Indien men dit wel zou doen dat er moet gekeken worden naar alternatieven:

• een online meeting
  • een vergadering in beperkte kring, waarbij 1 lid per fractie zou aanwezig zijn

Het lijkt ons veel verstandiger om er voor te zorgen dat we elkaar niet besmetten, maar ook dat we andere mensen niet zouden kunnen besmetten.