Wateroverlast: verantwoordelijkheid van alle partijen

Op 30 mei 2016, over deze onderwerpen: Waterhinder

Afgelopen weekend zijn verschillende straten en kelders in Lanaken ondergelopen. Dit heeft bij heel veel mensen voor heel wat ellende gezorgd. Kelders die volledig waren volgelopen tot bijna aan het plafond met als gevolg dat alles wat er in die kelders stond, volledig verwoest is. Water dat in huizen liep, zorgde voor de nodige overlast.

De hoeveelheid neerslag was uitzonderlijk. Maar we mogen ons niet blijven verschuilen achter deze uitzonderlijkheid. We merken allemaal dat de buien en de onweders de laatste jaren in intensiteit toenemen.

N-VA Lanaken wilt eerst en vooral de brandweer bedanken voor de hulp die zij geboden heeft. Alle middelen die ter beschikking waren, werden ingezet. Ook voor het gemeentepersoneel dat zondag werd opgeroepen, is onze dankbaarheid groot.

N-VA Lanaken heeft enkele vragen over de gebeurtenissen van dit weekend.

* Komt er een evaluatie van het noodplan van vrijdag ? Gaat dit gebeuren? Is er een mogelijkheid om eventueel extra middelen en manschappen uit Maastricht op te roepen in dit soort van situaties?

* Verschillende straten in Lanaken hebben de laatste jaren altijd last van overtollig water bij harde en langdurige regen, o.a. Eburonenlaan, Tombenlaan, Dorpsstraat, Paalsteenlaan en Sint-Augustinussteeg. Wij vragen hiervoor een prioritaire aanpak.

* Bij bewoners in de Tombenlaan waren de kelders volledig vol gelopen. Dit water was bij een aantal mensen afkomstig van een hoger gelegen veld achter de woningen. De vrees is groot dat bij nieuwe hevige regenval dit weer opnieuw zal gebeuren. N-VA vraagt om hier samen met de eigenaar van het veld te kijken hoe dit in de toekomst kan vermeden worden.

* N-VA vraagt dat het gemeentebestuur de mensen helpt met het opruimen van de vernielde inboedel, zoals men dat in Riemst gaat doen.

* Gaat de gemeente Lanaken de inwoners op de één of andere manier helpen om de dossiers klaar te maken voor de verzekeringen? Gaat men ook de hulp inroepen van het Rampenfonds Vlaanderen?

Iedereen verantwoordelijk

N-VA stelt voor een werkgroep op te richten, over alle partijen heen, om de wateroverlast in Lanaken aan te pakken. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Hier zijn dus ook maatregelen nodig die over verschillende legislaturen verspreid, uitgevoerd zullen worden.

Er moet een actieplan gemaakt worden hoe we in de komende jaren zullen omgaan met onze ruimtelijke ordening. Wij willen dit vastleggen in een charter waaraan elke partij zich zal moeten houden. Enkel zo kunnen we grondig de knelpunten aanpakken en wegwerken.