Veilig terug naar school!

Op 31 augustus 2016, over deze onderwerpen: Onderwijs

Nog enkele uren voordat het nieuwe schooljaar begint. Veel kinderen gaan voor de 1ste keer naar school. Anderen gaan naar de grote school. De eerste schooldag blijft voor alle kinderen een spannende ervaring. Een nieuwe schooljaar, een nieuwe klas, nieuwe klasgenoten, nieuwe leerkrachten,... Kortom, ze hebben ontzettend veel om over na te denken en in spanning te zijn.

Ook voor de ouders is het weer even wennen. In de zomermaanden komt het niet aan op een uurtje meer of minder slaap. Nu komt er terug een tijd van regelmaat. De kinderen op tijd het huis uit om naar school te gaan. En zelf ook wat meer stress om op tijd op het werk te geraken. Dat zal niet altijd even goed meevallen voor iedereen. Maar uiteindelijk lukt het wel allemaal.

Er wordt in de verschillende media opgeroepen voor meer veiligheid aan de scholen. De politie zou meer mankracht inzetten om de schoolomgeving veilig te houden. Op de grote wegen op weg van en naar school zullen er meer controles uitgevoerd worden. Allemaal acties om onze kinderen veilig in school te krijgen. Maar ook om onszelf een veilig gevoel te geven.

​Volgens statistieken gebeuren de meeste ongevallen niet aan de schoolpoort, maar op weg van en naar school. Dat zijn plaatsen waar er geen of weinig toezicht is, waar er geen politiecontrole is. We moeten allemaal eraan wennen dat er vanaf september meer weggebruikers zijn. Er zijn meer voetgangers en meer fietsers. En niet elke weggebruiker is even ervaren.

Zijn we zelf ook bezig met de veiligheid van onze kinderen en onszelf? Zijn we onderweg naar school niet te verstrooid zodat we geen oog hebben voor andere weggebruikers? Doen we zelf wel al het nodige om de veiligheid te garanderen? Moeten we de kinderen vlak voor de schoolpoort afzetten met de auto?
​Het zijn vragen die we ons zelf eens moeten kunnen en durven stellen. De veiligheid van onze schoolomgevingen is namelijk niet alleen een taak van de politie. Daar zijn wij met ons allen ook verantwoordelijk voor.

Denk hier vanavond, morgen, de komende dagen, weken en maanden ook even aan alvorens je naar school gaat. Laat onze kinderen veilig naar school gaan en ook weer veilig terug thuis komen. Ik wens dan ook iedereen, kinderen, ouders en leerkrachten, een fijne start van het nieuwe schooljaar. Maar vooral, denk aan onze kinderen en hou het veilig!