Beste inwoners van Lanaken,

We zijn ontzettend fier om u hierbij het verkiezingsprogramma van N-VA Lanaken voor te stellen. Dit programma is tot stand gekomen na overleg met verschillende personen en organisaties.Met dit programma willen wij Lanaken klaar maken voor de toekomst. Er komen de komende jaren heel wat veranderingen op ons af. Om onze gemeente hier op voor te bereiden moeten we vandaag reeds starten.

Lanaken is een gemeente die niet alleen staat in de wereld. De Maas zien wij niet als een grens, maar als een verbindingsmiddel. We gaan op zoek naar partners in de omringende gemeenten om de uitdagingen samen aan te pakken.
Beste Lanakenaar, u zal zien dat dit programma ambitieus is en een visie heeft op de toekomst.
We zetten in op meer digitalisatie in alle onderdelen van onze dienstverlening. Maar anderzijds gaan we de mensen in de kerndorpen meer persoonlijk ondersteunen, door middel van onze wijkteams en een mobiele ambtenaar. Zo gaan we ervoor zorgen dat iedereen over de dienstverlening kan beschikken die hij/zij wenst.

Ons sociaal beleid is een beleid waar wij kiezen voor de mensen. Mensen moeten krijgen waar ze recht op hebben. Maar we zullen ook toezien dat misbruik niet zal toegelaten worden. Met de invoering van wijkteams komt de hulpverlening en de dienstverlening weer naar de mensen.

N-VA Lanaken toont hiermee haar ambitie om in Lanaken een ander beleid te gaan voeren. Een beleid dat ten dienste staat van de mensen en tussen de mensen staat.
Johan Pauly
Lijsttrekker

Lanaken

Lanaken: Visie op de toekomst

Digitalisatie voor betere dienstverlening

Ons toekomstig leven zal in grote mate beheerst worden door technologie en digitalisatie. De jeugd van vandaag groeit op in een digitale wereld. Ook ons gemeentebestuur zal nog meer stappen moeten zetten om het digitale tijdperk volledig te betreden.
Wij gaan de komende jaren verder investeren in meer digitale dienstverlening ten dienste van de bevolking. Zo gaan wij op zoek gaan naar apps die het de Lanakenaar gemakkelijker moet maken om met het gemeentebestuur te communiceren. De meldingskaarten kunnen we volledig digitaal gaan maken. De melder kan via een app de status van zijn aanvraag opvolgen.
Dit is 1 voorbeeld van de verschillende mogelijkheden. Maar we gaan zo verschillende zaken tegen het licht houden. Elk onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening dat we kunnen digitaliseren, met een meerwaarde voor onze bewoners, moeten we zeker bekijken. Zo maken wij de gemeentelijke dienstverlening klaar voor de toekomst.
De digitalisatie loopt doorheen ons ganse programma. In meerdere facetten van onze samenleving kan digitalisatie een meerwaarde betekenen voor onze inwoners.
En de inwoners die niet digitaal mee zijn? Ook hen vergeten wij niet . Een mobiele ambtenaar gaat 1 dag per week in een ander kerkdorp aanwezig zijn om mensen met vragen verder te helpen. Zij kunnen dezelfde dienstverlening geven als op het gemeentehuis in Lanaken.
Daarnaast moeten we deze mensen helpen om ook digitaal hun weg te vinden. We gaan zorgen voor opleidingen of workshops waarbij mensen zich kunnen laten helpen om hun digitale kennis bij te schaven.
De gemeenteraden volgen via het internet moet kunnen. De opnames kunnen achteraf rustig bekeken worden, wanneer het u past. Ook belangrijke hoorzittingen of commissies worden live worden uitgezonden. Zo krijgt u als inwoner een goed beeld over de werking van het gemeentebestuur en over uw verkozenen.

Projectenpot “De Dorpskring”

We moedigen onze inwoners aan om in hun straat of in hun buurt, samen met hun buren, te kijken en te zoeken naar verbeterpunten. Onze projectenpot "De Dorpskring" moet zo de samenhang en de leefbaarheid in de verschillende buurten opwaarderen. Op deze manier geven we de Lanakenaar ook meer inspraak en verantwoordelijkheid voor zijn eigen buurt. Het gemeentebestuur gaat deze projecten dan ook geheel of gedeeltelijk financieren.
Vandaag de dag zijn mensen heel mondig en weet men ook wat men wilt. Via sociale media en andere communicatiekanalen blijven we constant op de hoogte van nieuws in de wereld. Wij moeten onze inwoners dan ook aanmoedigen om hun ideeën en hun wensen om te zetten in concrete projecten. Burgerinspraak zoals het bedoeld is. Daar willen wij naar toe.

Verblijfstoerisme als troef

Lanaken is een mooie gemeente met heel wat toeristische troeven: Oud Rekem, de Waterburcht, de Neanderthalersite en onze wandel- en fietsroutes. Maar we moeten toeristen niet 1 keer maar meerdere keren naar Lanaken krijgen. Lanaken is ontzettend gunstig gelegen, in het hart van de Euregio. Vanuit Lanaken ben je op 30 minuten tijd in 3 verschillende landen.
In de streek waarin wij wonen zijn er heel wat bezienswaardigheden. Lanaken als startpunt om de regio te ontdekken. Daar moeten wij op inzetten. Toeristen moeten in Lanaken komen overnachten en van hieruit de buurt verkennen.

Onderwijs

Het onderwijs in Vlaanderen staat hoog aangeschreven. Lanaken heeft scholen, verdeeld over alle kerkdorpen en van alle netten. We willen dit onderwijs in Lanaken ook op hoog niveau houden.
Daarom blijven we inzetten op het aanleren van de Nederlandse taal in het kleuter- en basisonderwijs. Wij gaan, samen met de andere overheden, zoeken naar projecten om anderstalige kinderen zo snel mogelijk het Nederlands aan te leren.
Ons onderwijs moet ook stappen blijven zetten naar de moderne tijd. Technologische middelen aanschaffen en up-to-date houden is voor vele scholen een ware beproeving. Wij gaan, samen met de scholen en privé-partners, zoeken naar mogelijkheden om hun ICT-apparatuur en software op een gestructureerde manier up-to-date te houden.
Met bedrijven in Lanaken en Limburg gaan we op zoek naar mogelijkheden om ook in het technisch onderwijs te vernieuwen en constant te verbeteren. Regelmatig overleg met de scholen en de ondernemerswereld moet er voor zorgen dat beide werelden weten wat er van elkaar verwacht wordt.

Lanaken als goede buur

Wij gaan ook de banden met onze buurgemeenten verder aanhalen en versterken. Vanaf dag 1 starten we gesprekken met Maastricht, Zutendaal, Maasmechelen, Bilzen en Riemst. Wij willen met hen verschillende thema's behandelen zoals mobiliteit en veiligheid. Hoe kunnen wij samen zaken verbeteren? Waar zijn er knelpunten in het grotere geheel?
Vooral de samenwerking met Maastricht in dit verhaal wordt heel belangrijk. Wij zien Maastricht als onze grote broer of zus. Samenwerken i.p.v. tegenwerken is onze leuze. Regelmatig brengen we de gemeenteraden van Maastricht en Lanaken samen om bepaalde dossiers te bespreken. Zo leren wij elkaar kennen en uiteindelijk ook waarderen. Dit komt het dagelijkse leven van de Lanakenaar alleen maar ten goede.

Lanaken: sociaal met kansen voor iedereen

Wijkteams

Onze inwoners leven langer. En daar zijn we uiteraard zeer blij mee. Het ouder worden brengt ook een aantal andere zorgvragen met zich mee.

Vragen omtrent kinderopvoeding, omtrent de huisvesting, geweld, … Voor heel wat mensen is het zoeken naar de juiste weg en dienst om zijn/haar vraag voor te leggen.

Daarom wil N-VA in elk van onze kerndorpen een wijkteam oprichten. Deze wijkteams bestaan uit mensen uit het sociale werkveld zoals dokters, verplegers, sociale medewerkers… Elk wijkteam heeft een verantwoordelijke waarbij iedere inwoner van Lanaken terecht kan. De mobiele ambtenaar kan ook deel uitmaken van deze wijkteams.

Om dit verder uit te werken gaan we op zoek naar partners met kennis van zaken. De dienstverlening naar onze mensen zal op deze manier sterk verbeterd worden. De wijkteams gaan het bestaande lokale cliëntoverleg en het bezoekersteam niet vervangen, maar uitbreiden. Een geïntegreerde werking van beide teams, moet de hulpverlening verbeteren en versterken.

(Kans)Armoede terugdringen

De (kans)armoede onder jongeren is de voorbije 10 jaren razendsnel gestegen. Lanaken zit bij de slechtste leerlingen van Limburg als het om kansarmoede gaat. Kansarmoede kent vele oorzaken: alleenstaande ouders, werkloosheid, taalachterstand, …

In ons jeugdplan ("Elke jongere telt mee") leggen we uit hoe we de kansarmoede bij jongeren willen aanpakken.

We gaan mensen in (kans)armoede ook mee betrekken in het uittekenen van ons armoedebeleidsplan. Beter dan wie ook zien deze mensen de beperkingen waar men tegen aan loopt in de samenleving. Uit hun ervaringen moeten wij leren onze dienstverlening te verbeteren. De adviesraad "Uit de armoede" moet het gemeentebestuur adviseren en krijgt de kans om elke beslissing te bekijken in functie van het terugdringen van de armoede in Lanaken.

Omdat we de aanpak van kansarmoede echt als 1 van onze prioriteiten zien, zullen we elk jaar minstens 100.000 euro extra geven aan scholen. In scholen is de kansarmoede het meest zichtbaar en kan het ook snel aangepakt worden. Met deze extra middelen gaan we de scholen helpen om deze leerlingen echt te helpen in hun dagelijkse leven op school.

Elke Lanakenaar wordt zelfredzaam

We willen met N-VA zorgen dat de Lanakense inwoner zelfredzaam kan zijn. Onze wijkteams gaan elke nieuwe inwoner van nabij volgen. Nieuwe "Vlamingen" heten we van harte welkom, maar we vragen hen wel onze waarden en normen te respecteren. Wij nodigen hen uit om bij te dragen aan onze Lanakense samenleving. Gelijkheid van man en vrouw, vrijheid en respect, dat vragen wij ook van hen.

Het Nederlands zal de enige taal zijn die gesproken zal worden door onze dienstverleners. Wie minder dan 2 jaar in ons land is, kan een tolk toegewezen kregen door de gemeente. De kosten zijn ten laste van de gebruiker. Buitenlandse nieuwkomers starten een inburgeringsproces om de Nederlandse taal zo snel mogelijk te leren. We maken budget vrij voor extra taallessen in de kleuterklassen en het lager onderwijs. We gaan de scholen ook extra ondersteunen bij de opvang van anderstalige kinderen. Taalachterstand is één van de grootste oorzaken van gebrek aan kansen in onze maatschappij.

Iedereen die hulp nodig heeft, moet hulp kunnen krijgen. Mensen die profiteren van ons sociaal systeem, weigeren we om nog verdere uitkeringen toe te staan.

Hulpverlening kan nooit vrijblijvend zijn. We blijven iedere hulpbehoevende opvolgen en aanklampen. Met de nodige steun van onze samenleving en meerdere zetjes proberen we iedereen kansen te geven.

De sociale restaurants blijven belangrijk in de strijd tegen kansarmoede en vereenzaming. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat deze de markt verdringen. Kinderen moeten door deze restaurants prioritair behandeld worden. Wij willen kinderen niet aan hun lot overlaten en zorgen dat zij minstens 2 keer per week warm eten hebben. Daarom gaan we de kostprijs voor de kinderen beperken tot 1 euro.

Vrijwilligerswerking uitbreiden

Onze verschillende woonzorgcentra zijn goed bevolkt. De zorgverlening in de particuliere woonzorgcentra, zoals de Drie Eiken, moet er altijd rekening mee houden dat de kosten niet te hoog oplopen. Hierdoor werken er hier minder mensen dan in andere woonzorgcentra. Maar de noden en hulpverlening voor de bewoners blijven wel hetzelfde.

N-VA zal mensen die een leefloon of een andere uitkering krijgen aanmoedigen om gedurende enkele uren per week gemeenschapsdienst of vrijwilligerswerk uit te voeren in deze woonzorgcentra of bij andere projecten waar hulp nodig is. Voor dit werk gaan ze dan een extra vergoeding krijgen. We willen mensen met een leefloon op deze manier uit hun sociale isolement halen en hen terug meer eigenwaarde geven.

Zorgen voor onze inwoners

We gaan een zorgplan uitwerken in overleg met de betrokken actoren. Dit plan zal de strategische visie op langere termijn omtrent de ouderenzorg analyseren en vastleggen.

We moedigen mensen aan om zo lang mogelijk in eigen huis te blijven wonen. Via de wijkwerking kunnen we alle senioren de gepaste zorg op maat bezorgen.

Als gemeentebestuur gaan wij op zoek naar partners om voor onze ouderen technologische middelen ter beschikking te stellen die hen moeten helpen zelfredzaam te zijn, zolang het kan.

Nieuwe vormen van wonen komen de laatste jaren meer en meer aan de orde: kangoeroewoningen, cohousing en zorgwonen.

We blijven ook inzetten op mantelzorg. Mantelzorg is voor ouderen heel belangrijk. Via de wijkwerking gaan we regelmatig infosessies organiseren zodat mensen hun ervaringen kunnen delen en hun competenties omtrent mantelzorg kunnen uitbreiden.
Via de wijkteams kunnen mantelzorgers altijd op extra ondersteuning rekenen.

Ook in de zorgsector gaan we op zoek naar een technologische partner om via technologische weg een meerwaarde te geven aan onze inwoners. Zo moeten mensen gemakkelijk afspraken kunnen maken en hun eigen gegevens kunnen bekijken. Wij kijken hiervoor ook naar samenwerking met grotere steden zoals Hasselt, Genk, Mechelen en Antwerpen.

In alle beleidsdomeinen houden wij rekening met mensen met een beperking. Zo heeft N-VA er de afgelopen jaren voor geijverd om de European Disability Card in Lanaken te promoten bij mensen met een beperking. Ook het gebruik van de app App on Wheels hebben wij aangemoedigd.

Wij blijven verder gaan op deze weg. De adviesraad voor mensen met een beperking wordt voor ons een volwaardige gesprekspartner in alle projecten die wij doen. Ook gaan wij met hen bekijken hoe wij de toegankelijkheid van plaatsen, evenementen en gebouwen in Lanaken kunnen verbeteren.

Wij moedigen iedereen aan om de toegankelijkheid van hun panden mee in rekening te nemen bij verbouwingen of bouwplannen.

We gaan ook werk maken om meer mensen met een arbeidshandicap aan te werven bij het gemeentebestuur. Daarnaast starten we gesprekken op met belangenorganisaties om de tewerkstelling van mensen met een handicap in onze regio te verhogen.

Kinderopvang

De kinderopvangplaatsen in onze gemeente zijn van goede kwaliteit. Hierdoor worden heel wat plaatsen ingenomen door kinderen die niet in Lanaken wonen. Wij gaan de verschillende actoren in de kinderopvang erop attent maken dat er eerst voorrang moet gegeven worden aan de inwoners van Lanaken en daarna pas de kinderen van buiten Lanaken.

We merken de laatste jaren een daling van het aantal onthaalouders in Lanaken. Als deze trend zich blijft doorzetten gaan ook het aantal opvangplaatsen drastisch dalen. De meeste onthaalouders krijgen een onkostenvergoeding door hun bevoegde dienst. Maar hiermee moeten alle kosten zoals eten, drinken en afval betaald worden. Om hieraan tegemoet te komen krijgen onze onthaalouders elke maand een korting van 20 kg restafval en 20 kg GFT (groenafval). We starten hiervoor besprekingen op met Limburg.net.

Met de private opvanginitiatieven blijven we goed samenwerken en ook zij blijven ondersteund door ons.

Huis van het Kind

Het is belangrijk om alle diensten die te maken het met opvang en opvoeding van kinderen onder 1 en hetzelfde dak te huisvesten. Deze belofte werd de voorbije jaren regelmatig gemaakt, maar werd nooit waargemaakt.

N-VA gaat op zoek naar een geschikte locatie waarin we alle diensten kunnen samenbrengen. Dit maakt het voor ouders gemakkelijk om integrale ondersteuning te krijgen bij alle vragen die zij hebben over hun kinderen.

Sociaal huis

Het gemeentehuis en OCMW moeten een echt sociaal huis worden. Onze inwoners moeten er terecht kunnen met alle vragen over hun levenssituatie. Onze gemeentelijke diensten nemen zelf het initiatief om de informatie naar de juiste diensten door te sturen. De inwoners worden op deze manier ontlast van extra verplaatsingen of het maken van afspraken.

We gaan onze computersystemen aan elkaar koppelen zodanig dat we onze inwoners kunnen informeren op welke tegemoetkomingen zij recht hebben.

Lanaken: Goed om te wonen

Lanaken heeft verschillende dorpskernen. In het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen is voorzien dat deze woonkernen moeten verdichten. Hierdoor is het mogelijk dat de komende jaren in onze dorpskernen meer woningen tevoorschijn zullen komen.

Lanaken heeft op dit ogenblik echter een woonoverschot. Dit wilt zeggen dat er meer woningen en bouwgronden vrij zijn, en waar er geen nood aan is.

De komende jaren mag de gemeente Lanaken zelf geen gemeentelijke verkavelingen meer aanleggen. Hierdoor mogen er geen woonuitbreidingsgebieden aangesneden worden. Voor de particuliere markt bestaan er geen regels.

Wij gaan met de particuliere projectontwikkelaars rond tafel zitten om hun projecten te bespreken. Bij elk project moeten we rekening houden met volgende factoren:

• Gunstig geprijsde gezinswoningen
  • Bouwprojecten volgens de nieuwe woonvormen (cohousing, zorgwonen, kangoeroewoningen)

Betaalbare woningen voor iedereen

In Lanaken is er een tekort aan sociale huurwoningen. De voorbije jaren werden er verschillende projecten aangevraagd door Maaslands Huis, maar bijna geen enkel project werd uitgevoerd. Dit vooral door buurtprotest en procedureslagen.

Door een goede samenwerking tussen Maaslands Huis, gemeentebestuur en de buurt waar sociale woonprojecten zullen gebouwd worden, gaan we zorgen dat er meer woningen in Lanaken kunnen gebouwd worden.

In Lanaken zijn er heel wat leegstaande panden. Veel van deze panden zijn leegstaande winkelpanden. Wij gaan samen met de eigenaars van deze panden op zoek naar mogelijkheden om deze panden om te bouwen tot betaalbare 1 of 2 persoonswoningen.

Netjes en leefbaar

Alle straten en hoeken in Lanaken moeten mooi en leefbaar zijn. Daarom zoeken we naar een app of systeem waarmee onze inwoners verloederde of niet onderhouden plekken kunnen doorgeven aan het gemeentebestuur. Zo kunnen we altijd kort op de bal spelen en krijgen deze plekken geen kans om uit te groeien tot een kankerplek in Lanaken.

In onze woonwijken blijven we zorgen voor mooie en levendige plekken. Speelpleinen worden in samenspraak met de jeugdraad verbeterd en aangepast. Overlastplekken in de wijken worden zo snel mogelijk aangepakt zodat dit niet kan uitbreiden.

Ruimtes die onbenut zijn en kunnen zorgen voor overlast krijgen een specifieke functie toegewezen. Dit wordt bekeken afhankelijk van de plaats en in samenspraak met de eigenaar.

Sport en Cultuur

Op gebied van cultuur en sport is er in Lanaken wel wat  te beleven. Met het Montaignehof is er een nieuw en modern sportcomplex bijgekomen. Dit complex kost de Lanakense inwoners elk jaar 760.000 euro en dit 30 jaar lang. Uiteraard dienen onze inwoners de dienstverlening te krijgen die zij verdienen. We houden de financiële toestand en het gebruik van dit complex nauwlettend in de gaten. Indien er zich bijsturingen opdringen, mogen we niet nalaten deze door te voeren in samenspraak met Sportoase.

Deze investering in Sportoase mag ons echter niet beletten om verder te investeren in de bestaande infrastructuur. We voorzien voor onze sportclubs een andere manier van financiering van hun infrastructuur. De clubs of verenigingen dienen een inventaris op te maken van hun noden. Daarnaast verwachten we ook een toekomstplan of visietekst waarin de toekomstige werking van de club wordt uitgelegd. We gaan alleen die projecten financieren waaruit wel degelijk een visie blijkt. De clubs gaan jaarlijks 1% terugbetalen van deze financiering.

Dat Cultuur in Lanaken met een hoofdletter C wordt geschreven, merken we al jaren. Mensen zijn op zoek naar manieren om hun avonden fijn en gezellig door te brengen. Een gevarieerd cultureel aanbod kan bijdragen om dit te bereiken. Wij blijven in de toekomst verder inzetten op een hoogstaand cultureel aanbod.

Mensen met minder kansen en middelen krijgen ook de kans om hieraan deel te nemen. Dankzij onze Wijkteams worden zij begeleid en aangemoedigd tot delname. Dit doen we om mensen uit hun isolement te halen en hun eigenwaarde op te krikken. We hanteren voor deze mensen speciale tarieven. Elkeen die recht heeft op zo'n speciaal tarief, zal dit kunnen aangeven en kan hiervan dan ook gebruik kunnen maken, zonder mensen in verlegenheid te brengen.

Milieu: onze en uw toekomst

De ecologische voetafdruk van ieder van ons moet drastisch omlaag. We blijven het programma om energieneutrale gemeentelijke gebouwen te hebben verder uitvoeren. Ook zullen wij bij bouwaanvragen en bouwprojecten aftoetsen welke voorzieningen er getroffen worden om energieneutrale woningen te hebben. De aanvragers worden informatie aangereikt om deze plannen te kunnen uitvoeren.

Om in de toekomst milieubewust te leven, moeten we onze jongeren sensibiliseren om milieuvriendelijk te leven. We moeten onze jongeren bewust maken van een andere manier van leven. Maar niet alleen de jongeren moeten we bewust maken. Via constante sensibilisering van onze bevolking  attenderen we hen erop dat er ook na ons nog generaties aankomen die willen leven in een mooie wereld.

Dierenwelzijn

Op dit ogenblik heeft Lanaken een overeenkomst met het dierenasiel van Kinrooi om loslopende honden/katten op te vangen. Dit is een moeilijke situatie als het over dringende interventies gaat. Een andere locatie voor een dierenasiel in de buurt van Lanaken dringt zich op. Dit moet gebeuren in samenspraak met onze buurgemeenten.

De dieren die in deze dierenasiels worden opgevangen, moeten op een goede manier behandeld worden. We gaan dan ook in overleg met het dierenasiel zoeken naar de beste procedure om opgevangen dieren terug vrij te geven of mee te geven aan mensen.

We hebben de afgelopen jaren regelmatig opgeroepen om tijdens het vuurwerk van nieuwjaar zorg te dragen voor alle dieren. Wij blijven inzetten op sensibilisering van onze inwoners om hier steeds opnieuw aandacht aan te geven.

Lanaken: jeugdig en springlevend

Voor N-VA moet Lanaken een gemeente zijn waar iedereen kan wonen, waar iedereen zich goed moet voelen. Jong en oud moeten samen met elkaar en naast elkaar kunnen leven.

Soms lijkt het alsof Lanaken centrumhoofdzakelijk bevolkt wordt door gepensioneerden. Maar ook de jeugd in Lanaken moet alle kansen krijgen om ook hun leven te ontwikkelen, niet alleen in het centrum van Lanaken maar in alle kerkdorpen.

Jeugdraad als belangrijk adviesorgaan

Voor N-VA is de jeugdraad het orgaan waar alle jongeren van Lanaken gehoor moeten vinden. De jeugdraad krijgt alle kansen om zich verder te profileren en te ontwikkelen. Vanuit het gemeentebestuur gaan wij alle jongeren aanspreken. De jeugdraad moet als adviesorgaan meer dan vroeger bij meer dossiers betrokken worden

Fuiven in Lanaken

Jongeren de kans geven om meer uit te gaan in Lanaken. Er is een duidelijke vraag naar meer fuifgelegenheden in Lanaken. Samen met de jeugdraad moeten we op zoek gaan naar geschikte locaties voor fuiven of andere feesten.

We kijken ook of een fuifconsultant kan helpen bij het organiseren van fuiven of feesten. Deze persoon moet beginnende en gevestigde organisatoren begeleiden naar duurzame, veilige fuiven.

Hangplaatsen worden actief ondersteund

Jongeren zoeken plaatsen waar ze kunnen samenkomen en met elkaar praten. Ze willen er ongedwongen samenkomen en plezier maken. Wij willen dit, samen met de jeugdraad, bekijken en begeleiden. Er zal ook altijd en regelmatig overleg gepleegd worden met de buurtbewoners, waarbij de jongeren zelf betrokken zullen worden. De straathoekwerker moet hierbij een coördinerende functie hebben.

Lanaken is veilig

Zorgen dat alle jongeren in Lanaken zich veilig voelen op elk moment van de dag. We zullen daarom zware sancties treffen tegen vandalisme, geweld en drugsoverlast, gepleegd door of tegen jongeren. Verder geven wij de jongeren de mogelijkheden om zelf aan te geven op welke plaatsen en op welke manier wij de veiligheid zouden kunnen verhogen.

Elke jongere telt mee

De kansarmoede onder jongeren is de laatste jaren heel snel gestegen. Heel wat jongeren krijgen jammer genoeg niet alle mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen. Ook zij moeten alle kansen krijgen. Deze jongeren gaan we actief gaan opzoeken en begeleiden. Afhankelijk van hun noden en wensen worden specifieke begeleidingen opgestart. Uiteraard zal alles gebeuren in overleg met de jongere zelf en in alle vertrouwen en met bescherming van de privacy.

Vrijetijdsbesteding voor de jongeren zijn heel belangrijk om zich verder te kunnen ontplooien. Via onze jeugdconsulent krijgen de jongeren, die in de kansarmoede zitten, de mogelijkheid om zich toch te kunnen ontplooien op cultureel of sportief vlak.

Een jeugdconsulent als aanspreekpunt

Jongeren geven aan dat zij soms nood hebben aan een aanspreekpunt, buiten school of hun ouders. De mentale gezondheid van onze jongeren is voor ons van groot belang. Daarom installeren wij een jeugdconsulent waar jongeren op anonieme manier in contact mee kunnen komen. De jeugdconsulent zal via een app of andere media beschikbaar zijn voor de jongeren. Ook een persoonlijk gesprek met deze jeugdconsulent maakt het voor de jongere meer zichtbaar dat er altijd iemand is die naar hem zal luisteren.

Lanaken: commercieel en aantrekkelijk

Het winkelcentrum in Lanaken heeft de voorbije jaren zware klappen gekregen. Hierdoor is er heel wat leegstand. Dit geeft het centrum een mistroostige aanblik. Recente aanpassingen in het centrum moeten de beleving in het centrum vergroten. Door de komst van grote baanwinkels buiten het centrum, en het alsmaar groter wordende aandeel van de online verkoop, dreigen kleinere winkels achter te blijven.

Wij gaan de handelaars in Lanaken centrum en in het andere kerndorpen ondersteunen, maar ook nieuwe handelaars aantrekken. Hiervoor gaan we, in samenspraak met onze handelaars, een onlineplatform maken waar zij hun producten of diensten online kunnen verkopen. Deze producten worden dan afgeleverd in een locker die beschikbaar staat in de verschillende dorpskernen. Op deze manier moet onze handelaar geen transportkosten betalen om goederen ter plaatse te krijgen. En we beperken de verplaatsingen door pakketleveranciers in de dorpskernen.

“Koop lokaal”

“Koop lokaal” wordt de visie voor de komende jaren. Inwoners van Lanaken zullen aangemoedigd worden om lokaal te kopen.

Hiervoor zetten we een getrouwheidsplan op voor alle handelaren in Lanaken. In samenwerking met Joyn (www.joyn.be) gaan we onze inwoners op een gemakkelijke manier kunnen belonen voor de aankopen bij onze eigen handelaars.

Toeristen die naar Lanaken komen, kunnen eveneens gebruik maken van de voordelen van Joyn. We kunnen op deze manier seizoensgebonden acties opzetten en promoten, ten voordele van onze handelaars.

Hervorming centrumversterkende bijdrage

Sinds 2014 betalen de handelaars in Lanaken centrum jaarlijks 300 euro als bijdrage aan de promotie van het centrum. We willen deze bijdrage hervormen en een bijdrage per gebied invoeren. We zullen hierover in overleg gaan met de handelaars om de mogelijke opties te bekijken en te bespreken.

Lokaal jobbeleid

In Lanaken was er eind 2017 bijna 9% van onze inwoners, die mochten of kunnen werken, niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Deze inwoners van Lanaken hebben het minst geprofiteerd van de economische groei van de afgelopen jaren.

Dit staat in schril contrast met de berichten dat onze ondernemers geen mensen kunnen vinden om hun openstaande vacatures in te vullen. Door overleg tussen het gemeentebestuur en de Lanakense ondernemers kunnen we de mensen die moeilijkheden hebben om de arbeidsmarkt te betreden toch kansen geven. We gaan dit doen door middel van jobs waarbij deze mensen hun uitkering kunnen behouden en een extra uitkering kunnen krijgen indien ze deze job uitvoeren. We dienen in het hele traject rekening te houden met de competenties en mogelijkheden van de mensen.

Jonge ondernemers, onze toekomst

We moeten ook inzetten om jonge en innovatieve bedrijven in Lanaken te laten starten. Hiervoor gaan we op zoek naar locaties waar deze ondernemingen hun zaadjes kunnen planten en laten uitgroeien tot bloeiende en winstgevende ondernemingen waar inwoners van Lanaken kunnen werken. Gebouwen of locaties die geschikt zijn voor cohousing van bedrijven of zelfstandigen gaan de komende jaren voorrang krijgen op onze beperkte gronden bestemd voor ondernemingen.

Partnership

Wij gaan met alle ondernemers in Lanaken een echt partnership aan. Onze diensten passen zich aan naar de wensen van de ondernemers en handelaars. Subsidie- en vergunningaanvragen zullen door onze diensten van A tot Z volledig afgehandeld worden, zodat ondernemers bezig kunnen zijn met hetgeen waar zij goed in zijn: ondernemen.

Via moderne technologie en innovatieve oplossingen willen we ook zorgen dat onze ondernemingen bereikbaar blijven. Om de toegankelijkheid van onze bedrijven te blijven garanderen, moeten we ook regelmatig overleggen met Vlaanderen en onze omringende gemeenten. Ook hierin zijn wij partners voor onze ondernemingen en onze handelaars.

Samen met de handelaars en ondernemers zullen we ook een plan uitwerken om de Lanakense economie de komende jaren verder op te krikken. Omdat onze handelaars en ondernemers dagelijks bezig zijn met hun onderneming, weten zij ook goed wat er nodig is om verder te kunnen groeien. Want groeiende en winstgevende ondernemingen zorgen voor de welvaart van elke Lanakenaar.

Vereenvoudiging subsidies en belastingen

Bedrijven kunnen in Lanaken een terugbetaling krijgen van de gemeentelijke belasting. Zij moeten dit zelf aanvragen. Wij willen dit vereenvoudigen en zien om dit automatisch te doen.

Samen met financiële experts gaan we ook bekijken om de gemeentelijke belastingen voor bedrijven te hervormen.

Lanaken: Veiligheid voor alles

Lanaken is een grensgemeente. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Op gebied van veiligheid brengt dit heel wat uitdagingen met zich mee.

Buurtpreventiegroepen

N-VA heeft altijd gevraagd om burgerinformatienetwerken op te starten. Door de technologische evolutie zijn dit nu de Whatsapp Buurtpreventiegroepen (WBG). Door deze WBG kunnen inwoners van dezelfde straat of wijk elkaar op de hoogte brengen van mogelijke problemen in de buurt. Wij blijven deze WBG verder ondersteunen en onze inwoners aanmoedigen om hierop in te schrijven.
De technologische evolutie blijven we op de voet volgen. Indien er andere, meer doeltreffende, middelen ter beschikking komen, gaan we deze evalueren en mogelijk mee integreren in het veiligheidsplan van Lanaken.

Nultolerantie

Wij geven alle inwoners alle mogelijkheden om zich te ontplooien. Maar overlast tolereren kan niet. Op gebied van geweld, seksuele intimidatie en drugs gaan wij, in samenspraak met onze politie, het nultolerantie beleid toepassen. Onze inwoners moeten zich veilig en beschermd voelen op elk moment van de dag.
Wij gaan er ook alles aan doen om meer politieagenten zichtbaar in het straatbeeld te krijgen. Administratieve taken binnen de politie moeten niet door politieagenten uitgevoerd worden. In samenspraak met het ministerie van Binnenlandse Zaken gaan we ook bekijken welke middelen we kunnen krijgen om de politiezone Lanaken-Maasmechelen verder te optimaliseren.
De stadswachten zijn onze eerstelijns-veiligheidsadviseurs. Zij gaan in elk kerndorp adviserend optreden als het gaat over veiligheid.

Veiligheid voor zwakke weggebruikers

Onder veiligheid verstaan we ook de veiligheid van onze voetgangers en fietsers. Inzetten op veilige schoolomgevingen door deze zones autoluw te maken tijdens begin- en eindtijden van de lessen. Ook de missing links in onze fiets- en voetpaden in kaart brengen en opnemen in een investeringsprogramma zodat we tegen 2024 bijna alle missing links hebben weggewerkt.
Met Vlaanderen gaan we in overleg om de gevaarlijke punten tussen Briegden en het Eurotel aan te pakken. Blijven wachten op de komst van de sneltram Hasselt-Maastricht om deze verbeteringen uit te voeren, is niet meer aan de orde. Hierdoor moet de omgeving van het Heilig Hart College en sportcomplex Montaingehof een pak veiliger worden voor fietsers, voetgangers en automobilisten.
Door de inspraak van onze inwoners te verhogen, vragen wij hen ook om gevaarlijke punten in hun buurt door te geven. Deze worden dan opgenomen in een lijst van verbeterpunten en gaan dan, in samenspraak met de verschillende instanties en de inwoners zelf, besproken en aangepakt worden.