Wegenwerken in Rekem brengen handelaren in problemen

Op 24 juli 2019, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Wegen

Wegwerken in Rekem brengen handelaren in problemen

Sinds juni is Rekem omgetoverd tot 1 grote bouwwerf. Er zijn de grote wgenwerken op de steenweg waar een nieuwe rotonde of ovonde zal verschijnen. En dan zijn er ook nog de werken aan de Populierenlaan in Rekem centrum.

Grote wegenwerken hebben altijd een impact op de mobilititeit, de bewoners en de handelszaken. Handelzaken kunnen hiervoor een hinderpremie aanvragen. Maar deze premie dekt uiteraard niet alle kosten. En zeker niet indien deze werken heel lang aanhouden.

Maar de aanpak en de planning in Rekem brengt sommige handelaren echt wel in de problemen. Het gelijktijdig afsluiten van 2 belangrijke kruispunten (kruispunt Steenweg / Rekemerstraat EN kruispunt Populierenlaan/Hilarion Thanslaan) blijkt nefast te zijn. Er is nu geen enkel doorgaand verkeer meer in Rekem centrum.

Sommige handelszaken wijzigen hun openingstijden omwille van de werken en sluiten zelfs gedurende meerdere dagen per week hun deuren.

Ook toeristen worden afgeschrikt door de werken. Vele toeristen die de werken zien, denken dat Oud-Rekem niet bereikbaar is en besluiten dan maar om verder te trekken. En dat net in het seizoen dat de vele nieuwe horeca-zaken in Rekem zouden moeten kunnen profiteren van de extra opkomst door de toeristen. Sommige horecazaken kunnen hun terras niet opendoen tijdens de werken omwille van de stofontwikkeling. Dit zorgt voor verlies aan inkomsten en kan moeilijk nog goedgemaakt worden.

Samen met de inwoners en handelaren van Rekem stelt N-VA zich de vraag of deze werken niet beter op elkaar waren afgestemd? Was het nodig om de 2 kruispunten gelijktijdig af te sluiten? Was het sowieso nodig om deze 2 werken gelijktijdig te laten uitvoeren?

Wij vragen daarom aan het gemeentebestuur om prioriteiten te stellen in deze werken. N-VA vraagt dan ook dat het doorgaand verkeer in Rekem zo snel mogelijk wordt hersteld door de 2 belangrijke kruispunten terug te laten openstellen. Daarnaast vragen wij om de verdere werken aan de Populierenlaan te stoppen totdat het kruispunt Populierenlaan/Hilarion Thanslaan terug open is.

Daarnaast vragen wij extra promotie-acties en betere bewegwijzering ten voordele van de handelaren in Rekem gedurende de duurtijd van de werken.

Ook vragen wij dat het gemeentebestuur een algemeen verzoekschrift indient voor het verkrijgen van een hinderpremie voor alle handelszaken. Nu dreigen sommige zaken geen premie te krijgen omwille van hun activiteit.

Nogmaals, N-VA beseft dat er werken moeten uitgevoerd worden en dat deze hinder kunnen veroorzaken. Maar deze werken mogen onze handelaren niet in problemen brengen.