Primeur: Eerste restauratiepremie voor archeologische site

Op 28 augustus 2013

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, kende vandaag voor het eerst een restauratiepremie toe voor een archeologische site. Dat is een primeur in het Onroerend Erfgoedbeleid. Tijdens een bezoek aan de Neanderthalersite in Veldwezelt, samen met gedeputeerde Philtjens en burgemeester Keulen, mocht de minister goed nieuws brengen voor de bekende archeologische site: een premie van 652.449,59 euro is nu toegekend voor de restauratie ervan.

Als minister bevoegd voor Onroerend Erfgoed wil ik het draagvlak voor ons archeologisch patrimonium vergroten. Al te vaak komt archeologie negatief in de pers. Toch is het dankzij archeologisch onderzoek dat we onze geschiedenis, en zeker onze oudste geschiedenis, beter leren kennen en begrijpen”, aldus minister Bourgeois. “In juli heeft het Vlaams Parlement op mijn voorstel een nieuw onroerenderfgoeddecreet goedgekeurd waarin belangrijke vernieuwingen inzake archeologie zijn opgenomen: het archeologietraject wordt versneld en er zijn mogelijkheden gecreëerd voor financiële compensatie. Dit dossier is dan ook een primeur voor de archeologie: voor de eerste keer wordt een archeologiepremie gegeven voor de restauratie van een archeologische site.”

De vondsten in Veldwezelt- Hezerwater behoren tot de oudste sporen van menselijke bewoning in Vlaanderen. Middenpaleolithische sites zoals deze Neanderthalersite zijn in Vlaanderen heel zeldzaam en degene die gekend zijn dienen dan ook met de grootst mogelijke zorg behandeld te worden, enerzijds als getuige, anderzijds met het oog op toekomstig onderzoek.

Burgemeester Keulen: “We zijn minister Bourgeois bijzonder erkentelijk met deze premie die een primeur is voor Vlaanderen. Hiermee kunnen we ons nog sterker profileren als erfgoedrijke gemeente met o.m. de Waterburcht in Domein Pietersheim en het Mooiste Dorp van Vlaanderen in Oud-Rekem.

Met deze premie zal de archeologische site geherwaardeerd worden: schadelijke begroeiing en vegetatie zal worden verwijderd, de profielwanden beschermd en geconsolideerd. Bovendien is het de bedoeling dat de site zal ontsloten worden voor het ruimer publiek. De aanleg van een smal betonnen pad zal bezoekers naar de bodem van de groeve brengen. Een balustrade en omheining moet vandalisme tegengaan. De site zal bezocht kunnen worden op afspraak en onder begeleiding van een gids of toezichter.
Er zal ook een samenwerking op poten gezet worden met het Gallo-Romeins Museum van Tongeren, waar een aantal vondsten van de archeologische site van Veldwezelt tentoongesteld zullen worden.