N-VA vraagt spoedzitting van het AGB

Op 28 september 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Naar aanleiding van de berichten dat Infrabel stopt met het onderhoud van de sporen tussen Lanaken en Maastricht en de stopzetting van Railport, vraagt N-VA Lanaken een spoedzitting van de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) Lanaken.

Hypocriete houding burgemeester Keulen

Burgemeester Keulen zegt dat hij vanuit de Lanakense oppositie het dossier van Railport mee heeft goedgekeurd.

“De burgemeester vergeet echter 1 ding te vertellen.  Hij was zelf Vlaams minister op het ogenblik dat er over deze investeringen voor Railport beslist werd. Hij heeft toen zelf binnen de toenmalige Vlaamse regering mee aan de kar getrokken om dit dossier rond te krijgen. De beslissing voor de aanvraag van Europese subsidies dateert namelijk al van 2006, in de periode dat hij dus al enkele jaren minister was. Om dan te zeggen dat hij vanuit de oppositie dit dossier heeft goedgekeurd, is wel een heel erg hypocriete houding.”, is de mening van N-VA.

Spoorlijn 20 Maastricht-Hasselt

In het artikel zegt de burgemeester ook dat het belang van die 9 kilometer spoor overschat wordt door het comité Spoorlijn 20. Dat dit geen obstakel was voor de toenmalige uitbater van Railport, wordt tegengesproken door de voormalige aandeelhouders van Railport. De kostprijs om treinen vanuit Lanaken te versturen lag veel te hoog.

“En laat het ons maar duidelijk zeggen. Railport was voor de Waalse PS en Waalse politici een doorn in het oog. Railport zou in concurrentie gaan met het Luikse Trilogiport. Daarom is er binnen de, door de PS-geleide, NMBS en Infrabel nooit enige kans gegeven aan Railport.”, zegt N-VA

Shoppingtram Hasselt-Maastricht

Dat burgemeester Keulen de verdere ontwikkeling van lijn 20 Maastricht-Hasselt nooit heeft gesteund is geen nieuws. Lijn 20 zou de plannen voor de megalomane sneltram Spartacus lijn 1 kunnen dwarsbomen.

“Zelfs nu blijft hij het belang van treinspoor lijn 20 ontkennen. Nog altijd in de hoop dat hij in Lanaken ooit een sneltram zou kunnen krijgen. Wat is belangrijker voor de ontwikkeling van deze regio? Een shoppingtram voor Hasselt en Maastricht of een treinspoor met een goede verbinding met de haven van Antwerpen zodat we nieuwe bedrijven kunnen aantrekken? Voor N-VA Lanaken is de keuze alvast duidelijk. Wij hebben altijd ingezet op de verdere ontwikkeling van lijn 20.”, geeft de N-VA aan

Lanakenaar verliest wel degelijk

“De Lanakenaar heeft wel degelijk geld verloren in dit dossier. Allereerst 1,3 miljoen euro. Volgens burgemeester Keulen is dat geld al terugverdiend. Dat is een groteske leugen van de burgemeester. Ook zonder Railport zou Sappi haar belastingen altijd betaald hebben.”, meent de N-VA.
Daarnaast heeft, door de Spartacus houding van de burgemeester, de verdere ontwikkeling van Railport geen echte kans gekregen.

N-VA Lanaken wilt nu alle gegevens op tafel krijgen bij de raad van bestuur van het AGB. Daarom vragen wij een spoedzitting van deze raad van bestuur.