N-VA steunt de vraag om busvervoer te blijven inzetten

Op 27 mei 2013

N-VA Lanaken steunt de vraag van de ouders om busvervoer voor de schoolgaande kinderen te blijven inrichten. Wij begrijpen de opmerkingen van de ouders dat zij zich verraden voelen door de burgemeester en zijn schepenen. Tot aan de verkiezingen was er geen sprake van besparen. Na Nieuwjaar was het hek van de dam en werd er langs alle kanten gesnoeid. Het is jammer dat enkele  van deze besparingen op kap komen van werkende ouders en hun kinderen.

N-VA begrijpt dat er moet bespaard worden. Het jarenlange financiële non-beleid en de sinterklaaspolitiek kon gewoonweg niet verder gezet worden. Maar  er zijn andere mogelijkheden om te besparen dan vooral maar op kap van werkende ouders en kinderen. Het hangt er gewoon vanaf waar je de prioriteiten legt.

N-VA begrijpt ook niet de bocht van burgemeester Keulen inzake openbaar vervoer. Enkele maanden geleden was hij een grote voorstander om de snelbussen van de Lijn te behouden. En nu wil hij in zijn gemeente het vervoer voor de  schoolgaande kinderen afschaffen. Was het toen plat electoraal opportunisme?  En nu dan een bewijs van een gedegen besparingsbeleid? Uit de gegevens die nu aan het licht komen blijkt dat het niet correct is om het leerlingenvervoer weg te honen als kosteninefficiënt en niet meer van deze tijd, zoals de burgemeester doet. Opvallend in dit dossier is dat er telkens maar 3 namen voorkomen: Keulen, Nelissen en Jeurissen.

Wij stellen ons ook de vraag of de volledige bestuursploeg achter deze beslissing staat. Wij kunnen ons moeilijk voorstellen dat bepaalde partijen binnen deze bestuursploeg echt gelukkig zijn met meer wagens op straat  om kinderen van en naar school te brengen. Om dan nog maar te zwijgen over het "sociale" aspect van de beslissing.

Ook zal de verkeerschaos aan sommige schoolpoorten  alleen maar toenemen. N-VA vraagt aan de burgemeester en de schepenen om alle opties opnieuw te bekijken. Er zullen zeker alternatieven mogelijk zijn waardoor er nog steeds busvervoer haalbaar is. De pistes die tot nu toe gesuggereerd worden door het bestuur getuigen van een gebrek aan realiteitsbesef en creativiteit.

N-VA vraagt ook om gelijktijdig de verkeerssituatie aan alle scholen in Lanaken te herbekijken. Op dit ogenblik is het aan sommige scholen heel gevaarlijk voor kinderen per fiets of te voet . Wij hopen dat in tussentijd geen ongevallen gebeuren.