N-­VA Lanaken vraagt om uitbating feesttent Kerkplein met carnaval niet toe te wijzen aan één café.

Op 12 januari 2012

Naar aanleiding van het komende carnavalsfeest in Lanaken, stelt N-­VA Lanaken de vergunning in vraag voor het plaatsen en de uitbating van de feesttent op het Kerkplein door één cafébaas. Een aanvraag ingediend door een gemeenschappelijk initiatief van verschillende horecazaken van Lanaken, werd immers niet goedgekeurd. Ook initiatieven van verschillende carnavalsverenigingen werden in het verleden steevast afgeblokt door het gemeentebestuur.

Door de uitbating van deze feesttent aan één café toe te wijzen, bezorgt het gemeentebestuur de andere horecazaken een commercieel nadeel. Tijdens het carnaval kunnen namelijk veel cafés een goede financiële basis leggen voor de komende maanden. Daar de tent zodanige afmetingen aanneemt dat meer dan 2000 mensen deze tent kunnen betreden, kan men niet zeggen dat dit te vergelijken is met een zaaltje van een ander café of dit te zien is als het verlengde van het café van de uitbater. In de hele besluitvorming van het schepencollege wordt er ook geen melding gemaakt van een eventuele belasting of vergoeding voor de ingebruikname van het openbaar domein. Op deze manier kan de uitbater zich veroorloven om enkele 10.000’en euro's winst te maken, waar dit voor andere cafés meestal nog beperkt blijft. De manier waarop de burgemeester en schepenen dit dossier al elk jaar behandelen, lijkt op favoritisme ten opzichte van dat ene café. Het lijkt er ook op dat het gemeentebestuur, uit gemakzucht, geen alternatieven zoekt om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de andere horecazaken.

Blijkbaar worden de regels, die worden opgelegd aan andere verenigingen, niet nageleefd of bestaan ze niet voor de feesttent. Bijvoorbeeld het feit dat er al jaren sterke drank verkocht wordt, zorgt regelmatig voor problemen. Elke organisatie moet de volgende regels toepassen: een spandoek ophangen 'geen sterke drank onder 18 jaar' en er moet een aparte toog voorzien worden voor sterke drank. Dit is niet het geval.

Tevens stellen we ook de veiligheid van de tent in vraag. Elk jaar zijn er mensen die het wagen om onder de tent in te kruipen. Voor de veiligheid van al onze carnavalsvierders vragen we dan ook dat men minder nonchalant omspringt met veiligheidsregels en dat men dit soort situaties onmogelijk maakt in de toekomst.

N-­VA Lanaken is niet tegen een feesttent in het centrum van Lanaken. De tent maakt onderdeel uit van het carnavalsgebeuren en zorgt er voor dat de feestvierders in alle comfort hun carnavalsfeest kunnen vieren in de Lanakense cafés. Wij willen echter de uitbating van de tent niet toevertrouwen aan één café. Door overleg te plegen met de lokale horecazaken en de verschillende verenigingen moet men tot een situatie kunnen komen waarbij een feesttent op het Kerkplein een win-­win situatie wordt voor zowel de horecazaken, de verenigingen als voor de carnavalsvierder.