N-VA LANAKEN VRAAGT DRINGEND INGREPEN VOOR MEER VEILIGHEID

Op 14 juni 2013

De laatste weken wordt Lanaken weer getroffen door een inbrakenplaag, nu nog meer dan vroeger. Voorbeelden zijn legio: Aldi, Carrefour, slagerij, krantenwinkels maar ook talloze woninginbraken. De inbraken gaan ook meer en meer gepaard met een grote vernielzucht. Het afwimpelen door burgemeester Keulen als ware het een nationaal probleem, gaat niet langer op. Er moet hier en nu iets gebeuren!

De N-VA vraagt aan de burgemeester en zijn schepencollege wat er van hun verkiezingsbelofte om camera's te installeren, al waargemaakt is. Tot op heden is er van het verbeteren van de veiligheid in onze gemeente door de huidige bestuursploeg nog steeds niets te zien. Ook de beloofde burgerinformatienetwerken (BIN) staan nog niet op punt. N-VA Lanaken vraagt dringend acties om deze BIN's op te starten.

N-VA Lanaken vraagt ook om snel meer agenten op straat in te zetten. De Lanakenaar heeft op dit ogenblik de indruk dat zij aan hun lot overgelaten worden en dat alle manschappen zich in Maasmechelen bevinden. Er is geen politie op straat! De zelfgekozen fusie van de politiezones van Lanaken en Maasmechelen, waar de vorige gemeentebesturen onder leiding van OVLD en SPa zo voorstander van waren, is absoluut geen succes!

Bovendien is de politie nog steeds telefonisch onbereikbaar buiten de kantooruren (men krijgt steeds antwoordapparaat) en moet men zich naar het kantoor in Maasmechelen begeven. Burgemeester Keulen moet, als hoofd van de politie, hierin zijn verantwoordelijkheid opnemen en zorgen dat de inwoners van Lanaken zich veilig kunnen voelen.

Tevens vraagt de N-VA aan burgemeester Keulen om zijn partijgenoten in de federale regering aan te manen werk te maken van meer veiligheid in de grensstreken. We hebben de indruk dat dit voor deze PS-regering absoluut geen prioriteit is en dat de Franstalige minister Milquet niet echt oplossingen wil zoeken hiervoor.

De Lanakenaar, zowel burger en middenstander, is de inbrakengolf niet zat maar spuugzat!