N-VA Lanaken vraagt opschorting trajectcontroles

Op 20 november 2025

De trajectcontroles die uitgebaat worden door privé-firma’s staan ter discussie. Dit komt door de uitspraak van een rechter die een boete door zo’n trajectcontrole onwettig heeft verklaard. Deze uitspraak zorgt er voor dat er ook voor boetes door trajectcontroles in Lanaken mogelijk een juridisch staartje zal zijn. 

“We beseffen dat er op dit ogenblik nog heel wat onduidelijkheid is hierrond, maar elke juridische onzekerheid is op geen enkele manier goed”, zegt Brecht Caenen. 

N-VA vraagt aan de gemeenteraad om de trajectcontroles voorlopig op te schorten tot dat er meer duidelijkheid is. 

Aanvullend hierop hebben we de volgende vragen waar we graag een antwoord op krijgen: 

  • Financiering van de infrastructuur van de trajectcontroles. Wie heeft deze betaald?
  • Welke administratieve bijdrage is er van de gemeente Lanaken bij het innen van de boetes? 
  • Wat zijn de implicaties voor de gemeente Lanaken indien de uitspraak van de rechter wordt bevestigd? 

Brecht Caenen: “N-VA Lanaken heeft zich altijd tegen de invoering van deze trajectcontroles verzet. Verkeersveiligheid is een kerntaak van de overheid, in dit geval de gemeente. Deze taak laten uitvoeren door privé-bedrijven is echt geen goede zaak. De veiligheid van onze inwoners, zowel kinderen, jongeren en ouderen, is geen economische activiteit waarop er geld kan verdiend worden. Als zelfs straatmeubilair zoals bloembakken weggehaald worden, dan ruikt het wel naar geldgewin in plaats van verhogen van de veiligheid.” 

“Het gemeentebestuur is de voorbije jaren redelijk gul geweest met het goedkeuren van trajectcontoles. Lanaken zal volgend jaar 12 trajectcontroles hebben. Dit zijn er evenveel als in heel Wallonië. De overtredingen op de straten met trajectcontroles gaan wel omlaag, maar er zijn weinig vergelijkingspunten. Vergelijken van overtredingen bij trajectcontroles met gewone snelheidscontroles kan niet omwille van het feit dat gewone snelheidscontroles een bepaalde momentopname is. Als het schepencollege de cijfers van de trajectcontroles bekend maakt, gaat het voornamelijk over het aantal overtreders in dat jaar. Ze vergelijken deze dan met de jaren ervoor.”, verduidelijkt Brecht Caenen. 

“We zijn op zich niet tegen trajectcontroles als instrument om de veiligheid in onze straten te verhogen. En ze zullen zeker ook bijdragen tot het verhogen van de veiligheid. Maar deze mogen niet in handen zijn van privé-firma’s die hier heel veel winst op maken. Zeker niet als blijkt als 75% van de betaalde boetes verdwijnen in handen van deze privé-firma’s. Wanneer je aan de mensen moet uitleggen dat een groot deel van de boetes in de zakken verdwijnt van een privé-firma, verdwijnt ook het draagvlak. 

Dat een gemeentebestuur niet in staat is om zo’n complexe camera’s te plaatsen, is niet helemaal correct. Er bestaan systemen, oa mobiele ANPR camera’s, die hetzelfde effect hebben, misschien zelfs nog een beter effect dan de huidige systemen. De volledige opbrengsten van de trajectcontroles zouden dan wel integraal moeten geïnvesteerd worden in verbeterde wegen, veilige fietspaden of andere iniatieven die bijdragen aan een betere verkeersveiligheid.” 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is