Meerderheid blokkeert N-VA-voorstel voor ondersteuning voorschoolse kinderopvang

Op 26 maart 2013

Op de gemeenteraad van 25 maart diende N-VA Lanaken haar ontwerp van reglement ter ondersteuning van de voorschoolse kinderopvang (0-3 jaar) in. Dit reglement voorziet in een subsidie voor startende opvanginitiatieven of extra kinderopvangplaatsen en een premie voor bestaande onthaalouders. "Na zes jaar non-beleid rond de kinderopvang vond de N-VA het tijd voor een oplossing voor alvast één gedeelte van de opvang", zegt Johan Pauly, voorzitter van N-VA Lanaken. “Meer de meerderheid laat jonge gezinnen een jaartje extra in de kou staan.”

Schepencollege gaat niet in gesprek over LOKO-voorstel
“Het belang van goede kinderopvang is niet te onderschatten”, vindt Johan Pauly. “Goede kinderopvang zorgt ervoor dat jonge mensen zich ergens komen vestigen.” Het ontwerp van reglement werd dan ook een eerste keer voorgelegd aan het LOKO op 21 januari 2013. De N-VA nam vervolgens contact op met schepen van Kinderopvang Anita Jeurissen, met de vraag om het voorstel te bespreken. Sindsdien ontving de N-VA echter geen enkel teken van leven van het schepencollege. N-VA-fractieleider Piet Van Berkel, zelf al jaren actief in het LOKO: “De meerderheid laat dit adviesorgaan al lang aan haar lot over. Jarenlang deed men niets met de problemen die er aangekaart werden. Het gebrek aan luisterbereidheid over ons voorstel bevestigt dit.”

Meerderheid schuift oplossing kinderopvang op de lange baan
Tijdens de gemeenteraad van maart zette burgemeester Keulen de N-VA voor het blok door snel-snel een besparing uit de mouw te schudden en zo het voorstel af te blokken. “Als de meerderheid het pad van overleg had gekozen, dan hadden we nochtans zeker extra middelen kunnen vrijmaken”, meent Johan Pauly. Maar blijkbaar mag de N-VA niet scoren met dit onderwerp. Bovendien mochten in het debat de schepen van OCMW en kinderopvang niet tussenkomen. “Het gevolg is dat er ook dit jaar weer geen oplossing zal komen voor de voorschoolse kinderopvang. Veel Lanakense gezinnen zullen dus in de kou blijven staan met de opvang van hun kindje", voegt Piet van Berkel toe.

Burgemeester Keulen verklaart dat het bestuur begin 2014 zelf met een voorstel zal komen dat gelijkaardig is aan de N-VA-suggesties. “Als de burgemeester écht betere voorschoolse kinderopvang wil, waarom verwerpt hij dan een voorstel dat soortgelijke oplossingen biedt als hij voor ogen heeft?” concludeert voorzitter Johan Pauly.