Lanakense OVLD en SPa tegen European Disability Card

Op 28 juni 2017, over deze onderwerpen: Sprokkels uit de gemeenteraad

Afgelopen maandag bracht ons fractie een positief voorstel op de gemeenteraad. We vroegen aan het gemeentebestuur om de nodige stappen te zetten om als organisator van evenementen mee in te stappen in de European Disability Card. Met deze kaart krijgt de houder ervan de mogelijkheid om aan te tonen dat hij recht heeft op een voorkeurstarief, als dit wordt toegepast.

Michel Stevens (SPa) en dossierkennis: geen goed huwelijk

Het antwoord van OCMW-voorzitter Michel Stevens (SPa) was niet hetgeen wij verwacht hadden. Volgens hem zou ons voorstel mensen uitsluiten en stigmatiseren. Als hij ons voorstel goed gelezen had, dan wist de schepen ook dat dit project door ALLE instanties in dit land ondertekend is. Dus zowel de Belgische als de Vlaamse diensten die bevoegd zijn voor mensen met beperkingen, hebben hierover hun akkoord gegeven.

Het moet gezegd, de schepen stelt alles in het werk om toch maar geen enkel voorstel van N-VA te moeten aanvaarden. Voor hem is N-VA een partij die mensen tegen elkaar opzet en vooral een partij die de structuren van dit land door elkaar schudt. En dat heeft hij niet graag. De schepen doet hier aan platte politiek op kap van mensen met een beperking.

Tijdens de gemeenteraad was het al duidelijk dat de dossierkennis van de schepen heel beperkt is. Op een simpele vraag of er een evaluatie van een bepaald taalproject (met SALK middelen gefinancierd) was gebeurd, hoorde hij het in Keulen donderen. Hij kon niet antwoorden op onze vraag hoeveel mensen er hadden meegedaan en of dit goed was gegaan. Schepen Schellingen heeft me dan achteraf de cijfers gegeven.

Tegenstem van burgemeester Keulen en OVLD is hypocriet

Dat burgemeester Keulen dit project ook zou afschieten is verbazingwekkend! Zijn partij, OVLD, zit mee in de Vlaamse regering. Tijdens de stemming over de budgetten heeft burgemeester Keulen zelf ook de budgetten goedgekeurd. In deze budgetten zat ook de financiering van de European Disabilty Card. En de European Disabiltiy card staat opgenomen in de beleidsbrief van minister Vandeurzen (blz 69). Ook deze beleidsbrief is goedgekeurd door de OVLD en burgemeester Keulen. En dan in zijn eigen gemeente stemt hij tegen ons voorstel. Je hoort hem denken: "Zolang we de N-VA maar niets moeten gunnen!"

SPa is gemakkelijke partner voor OVLD

De SPa zit hier in Lanaken al heel lang mee aan het bewind. Ze hebben aan elke coalitie meegedaan, zowel met CD&V als met OVLD. Het is ook de gemakkelijkste partner. Geef hen een aantal mandaten en ze zwijgen 6 jaren lang. En zeker in de huidige meerderheid is SPa een dankbare partner. Met 3 verkozenenen hebben ze wel het hoofdlot gewonnen.

Tijdens de gemeenteraden van de afgelopen jaren kwamen hun schepenen er nooit aan te pas. En als we hen een vraag stelden, was het vooral de burgemeester die hen moest redden. De verhalen van een slapende SPa-schepen tijdens de schepencolleges zijn in de wandelgangen duidelijk te horen. Moeten we er dan versteld van staan dat ze hun dossiers niet kennen?

De SPa-mandatarissen zitten er niet voor de Lanakenaar, dat is nu wel duidelijk.