Komt er een milieubelastende KMO-zone in Rekem?

Op 29 april 2017, over deze onderwerpen: Sprokkels uit de gemeenteraad, Wonen en ruimtelijke ordening

Iedereen in Rekem en Neerharen kent het “Rubberke” in Rekem. Dat gaat over het vroegere rubberfabriek op de Heirbaan in Rekem. Jarenlang stond dat fabriekje leeg en werd het stilaan kankerplek in Rekem.

Enkele jaren geleden werd de fabriek gesloopt en werden de gronden gesaneerd. Sindsdien is het een open braakliggend terrein. Er is bij de bevolking altijd de vraag geweest wat er daar zou komen. Er is ook altijd gedacht dat dit stuk grond zou verkaveld worden voor woningen.

“Vorige week zag ik echter een bord hangen met de melding dat er KMO-gronden te koop waren. Er zouden 8 percelen gemaakt kunnen worden.”, vertelt Johan Pauly.

Nazicht op de website van de verkoper gaf inderdaad aan dat er 25000 m² grond kan verkocht worden.

Johan Pauly gaat verder: “Maar wat me het meeste opviel, was de melding dat dit gebied geschikt was voor milieubelastende industrie! Dit was wel even schrikken!”

“Ik vind het zeer verontrustend om te zien dat er een KMO-zone midden in een woongebied zou komen. En zeker als het volgens de voorschriften ook nog milieubelastende industrie mag zijn. Tijdens de gemeenteraad van april hebben we een aantal vragen hierover gesteld. De burgemeester en de schepenen hebben nu een maand de tijd om te laten zien of ze iets inzetten met de mensen in Rekem of dat ze de projectontwikkelaars gewoon hun gang laten gaan.”, aldus Johan Pauly.

“Men kan met dit gebied heel wat dingen realiseren. Oa het bouwen van sociale woningen of woningen voor doelgroepen zou hier perfect kunnen. In plaats van overal groene open ruimtes op te offeren om te verkavelen, moet men inzetten op het gebruiken van de beschikbare en geschikte gebieden.”, vind Johan Pauly.

“Wij verwachten van het gemeentebestuur dat zij stappen zullen ondernemen om dit gebied om te vormen tot een woonzone. Als N-VA bekijken we elk RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) zeer kritisch. Maar om van deze gronden langs de Heirbaan een woonzone te maken, met woningen voor jonge gezinnen, daar willen wij zeker positief over nadenken.”