In de provincieraad

Op 8 november 2013

Op de provincieraad van woensdag 7/11/2013 werd het sociale luik van de beleidsplannen van de deputatie besproken. De Limburgse deputatie wilt inzetten op G-sport (gehandicaptensport), integratiebeleid, kinderarmoede en kinderopvang.

G-Sport

Voor het luik G-sport blijkt de deputatie vooral uit te gaan van investeringen in een kenniscentrum voor G-sport in het Dommelhof in Neerpelt. Echter, ook de lokale besturen zijn vragen partij om G-sport in hun eigen gemeente verder uit te werken. Ook bestaande sportclubs moeten geholpen worden om dit verder te integreren in hun bestaande werking.

Op mijn vraag of de deputatie deze lokale besturen en sportclubs zou gaan ondersteunen, kwam een positief antwoord. Maar concrete projecten of doelstellingen konden er nog niet gegeven worden.

Kinderopvang

De deputatie wilt 3 miljoen euro, bestemd voor SALK (Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat), investeren in de kinderopvang in Limburg. Er is in Limburg heel wat nood aan goede, kwalitatieve opvang voor kinderen tussen 0 en 3 jaar. De deputatie mag, volgens het nieuwe decreet, hier een impuls aan geven gedurende een aantal jaren.

In verband met de kinderopvang heb ik een aantal vragen gesteld omtrent de voorwaarden die in het subsidiereglement zouden komen. De deputatie bleek echter nog volop de werken aan dit subsidiereglement. Volgens het antwoord van gedeputeerde Smeets zouden subsidies gebruikt kunnen worden door elk erkende kinderopvanginitiatief. Maar aangezien het subsidiereglement nog niet klaar is, kan ik uiteraard nog niet weten waar men precies de klemtoon wilt leggen.

De rol van de provincie

Dan wil ik nog even kort stil staan bij de rol van de provincie. Er is hierover de laatste maanden al heel wat verteld en geschreven. Ik was blij om te horen dat nu ook de OVLD werk wilt maken van het afschaffen van de provincies als beleidsinstrument. Want 1 dingen mag wel al duidelijk zijn na 2 dagen van beleidsbesprekingen: de rol van de provincie als beleidsinstrument is volledig achterhaald.

Het provinciebestuur is niets anders meer geworden dan een doorgeefluik van subsidies van Europa en Vlaanderen naar de lokale besturen. Echte beleidsbeslissingen worden niet meer genomen door het provinciebestuur. Het provinciebestuur kan geen enkele toegevoegde waarde meer geven.

Men wilt nu wel uitgroeien tot een soort van kenniscentrum voor lokale besturen. Maar ook daar is hun rol niet echt belangrijk. Er zijn al verschillende kenniscentra en adviesraden waarmee gemeentebesturen samenwerken om hun beleid vorm te geven.