Gespreksavond met Huub Broers en Veerle Wouters

Op 28 april 2011

Tijdens de eerste gespreksavond van N-VA Lanaken-Maasmechelen luisterden een groot aantal leden aandachtig naar senator Huub Broers, die zijn visie over de politieke situatie uit de doeken kwam doen.

Broers, zelf ooit leerkracht in Maasmechelen, bracht echter versterking mee. Kamerlid Veerle Wouters kwam rechtstreeks uit Brussel en kon de aanwezigen inside-information aanleveren over de regeringsonderhandelingen.

Het duo had voornamelijk aandacht voor het Europees semester en de ‘deadline’ van eind april.

Veerle is parlementslid in de Kamer van volksvertegenwoordigers. Zij gunde ons een blik achter de schermen hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in het dagelijks parlementair werk.

Veerle is onder andere actief in de commissie Financiën en Begroting. Deze droge materie lijkt voor velen absoluut niet interessant, maar dit vormt echter de basis voor de uitvoering van alle beleidsbeslissingen.

Het onderwerp dat zij op de bewuste woensdag besproken hadden ging over Europese belastingen. De Europese instanties proberen een beeld te vormen hoe de verschillende landen staan ten opzichte van belastingen die rechtstreeks door Europa geheven zouden worden. Veerle stelde enkele kritische vragen waarvan de kern is: als we Europa de bevoegdheid geven om zelf belastingen op te leggen waar eindigt dit dan? Nu bestaan de inkomsten voor de Europese Unie uit bijdrages van de lidstaten die de lidstaten zelf onder controle hebben. Indien de EU extra middelen nodig heeft, zal de EU hierom moeten vragen en verantwoording moeten afleggen aan de lidstaten in plaats van ze als vanzelfsprekend op te leggen aan de Europeanen. De drempel om extra belastingen te heffen is veel lager als je ver van de burger verwijderd bent. De kans dat een Pool of een Ier aan een Griekse Europarlementariër verantwoording vraagt, is veel kleiner dan als een nationale of regionale politicus extra belastingen aan zijn eigen landgenoten oplegt.

Veerle wou door deze kritische bemerkingen een inhoudelijke discussie starten om het onderwerp deftig aan te pakken, in plaats van klakkeloos Europese belastingen te aanvaarden. Echter bepaalde partijen pakten hiermee uit in de media om N-VA te brandmerken als anti-Europees. Betekent pro-Europees zijn dan kritiekloos zijn ten opzichte van alle Europese initiatieven? Dit toont eens te meer aan dat de N-VA zijn verantwoordelijkheid wil opnemen en actief en constructief wil werken aan het beleid in plaats van in berusting mee te glijden met de stroom. Dit gedrag is men blijkbaar niet meer gewoon in de Belgische politiek. Daarom durven we te zeggen dat we met trots kijken naar onze volksvertegenwoordigers en we het volste vertrouwen in hen hebben.