Gemeenteraad 26 september 2016

Op 9 oktober 2016, over deze onderwerpen: Sprokkels uit de gemeenteraad

1. Verbeteringswerken Stationstraat Lanaken

Onze fractie heeft met verbazing gekeken naar de show van schepen Curvers en burgemeester Keulen. De plannen die aan de gemeenteraad werden getoond zouden volgens hen het Lanakense winkelcentrum helemaal terug op de kaart zetten. Volgens hen zeggen zij dat niet zelf maar ook andere organisaties. Van die andere organisaties hebben we echter geen enkel positief advies teruggevonden in het hele dossier.
Volgens de plannen zouden er op de aangepaste Stationstraat nog maar 4 parkeerplaatsen overblijven. Deze zouden dienen voor het parkeren volgens het "Shop & Go" principe. Dus maximaal 30 minuten parkeren. Dat deze parkeerplaatsen een eindje van de winkels verwijderd liggen, daar ligt blijkbaar niemand van het bestuur wakker van.
​Onze fractie heeft dan ook gezegd dat deze meerderheid niet het lef heeft om te zeggen dat men de Stationstraat volledig verkeersvrij wil hebben. Deze plannen zijn, volgens ons, wel degelijk een aanzet voor een verkeersvrije straat. Wanneer gaat men nu eindelijk het lef hebben om dit ook toe te passen en van deze straat een gezellig woon-, leef- en winkelstraat te maken.
​Een andere negatief punt aan de plannen is het feit dat men geen enkele snelheidsremmende maatregel voorziet. De huidige straat is door haar asverschuiving nog iets of wat remmend voor snelheidsduivels. Maar in de nieuwe plannen hebben snelheidsduivels alle kansen om zich uit te leven.

2. Investeringen ICT

Er werd een investering van meer dan 125.000 € voorgesteld in virtualisatie-software. Onze fractie ging niet akkoord met deze investering. Wij verwijten deze meerderheid vooral een gebrek aan visie op gebied van ICT. Burgemeester Keulen nam snel het woord over van de schepen van ICT om aan te tonen wat ze wel allemaal deden. Hetgeen hij opsomde was vooral hetgeen er gebeurde aan de voorkant, hetgeen de mensen kunnen zien. Maar men zal ook vooral moeten investeren in een moderne werking van de verschillende gemeentelijke diensten. In het hele meerjarenbeleidsplan tot 2019 hebben wij maar zeer weinig teruggevonden over ICT.

Vragen gesteld door onze fractie

Paalsteenlaan Neerharen

Tijdens de info-vergadering over het RUP Paalsteenlaan-Van Kerckemstraat in Neerharen was er bij de bewoners heel wat onvrede over de huidige verkeerssituatie op de Paalsteenlaan. Er zou veel te hard gereden worden, zeker in de avonduren of nachtelijke uren. Door de uitbreiding van het hotel La Butte aux Bois, trouwens een serieuze toeristische troef voor Lanaken laat me daar duidelijk in zijn, vrezen de bewoners van de Paalsteenlaan dat de overlast nog zal toenemen.

• Welke maatregelen kan en zal het gemeentebestuur nemen om deze situatie te verbeteren?
  • Zijn er alternatieve ontsluitingsmogelijkheden mogelijk voor de bezoekers van het hotel/restaurant?

​Kinderopvang

De schepen van kinderopvang heeft in haar eerste maanden een ronde gemaakt langsheen alle kinderopvanginitiatieven. Blijkbaar moet het bij die initiatieven wel allemaal goed verlopen. Want één van de eerste taken die zij als schepen uitvoert, is het LOKO niet meer te laten samenkomen. Alleszins dit jaar niet meer, volgens de communicatie.

Ik kan u zeggen dat er verschillende opvanginitiatieven zich aan hun lot overgelaten voelen. De huidige ondersteuning is ondermaats en onvoldoende. Jammer dat het goede werk van de voorbije jaren zomaar wordt weggegooid.

Wat is de reden van dit uitstel? Het kan toch niet zijn dat het gedwongen ontslag van 1 personeelslid zo zware gevolgen heeft dat het LOKO niet meer kan samenkomen en dat de ondersteuning van de opvanginitiatieven volledig wegvalt?

Daarbij aansluitend. Er is een premie voor ontvanginitiatieven. Hoe zit het nu met deze premie? Hoeveel opvanginitiatieven hebben reeds een premie aangevraagd?
Is er reeds een evaluatie van deze premie geweest om te zien of er wel voldoende initiatieven van deze premie kunnen gebruik maken?

Whatsapp buurtpreventiegroepen

In de Attent van Juni/juli stond een artikel over de oprichting van een burgerinformatienetwerk in Gellik. Als N-VA hebben wij altijd voor de oprichting van dit soort BIN's gepleit. Er zijn in Lanaken op dit ogenblik 2 BIN's. Deze worden volop ondersteund door het gemeentebestuur. En dat vind ik ook maar terecht.

Maar de tijd blijft niet stil staan. Elk jaar komen er nieuwe communicatiemiddelen op de markt. Sommige middelen raken zelfs in onbruik. Het voorbije jaar zijn er in Lanaken in verschillende wijken al Whatsapp-groepen opgericht. Door de mensen achter Whatsapp Buurtpreventie Lanaken loopt dit allemaal wat gestroomlijnd.

Dit loopt zelfs zo goed dat andere gemeenten in Lanaken komen kijken hoe dit werkt. Maasmechelen gaat nu ook instappen, Bilzen heeft de stap ook gezet. En zo zijn er nog wel enkele anderen. Maar veel van deze gemeenten gaan verder dan Lanaken. Hoe gek het ook mag klinken. Als Lanakens gemeentebestuur zou je net fier moeten zijn dat dergelijke initiatieven hier ontstaan. Maar dat blijkt niet echt uit de informatie die ik heb.

Voor de BIN-groep in Gellik werd er onmiddellijk een bord geplaatst in de betreffende buurt. Waarom wordt dit niet gedaan voor de Whatsapp-groepen? Is dit enkel omdat er nog geen eenduidig logo of bord is? Waarom gaan wij als Lanaken dan niet als voorbeeld dienen voor heel Limburg of zelfs Vlaanderen en geven wij zelf een aanzet voor een logo en/of bord?