GEEN DEMOCRATIE IN LANAKEN

Op 29 januari 2014

Normaal gezien had maandagavond, 27/01/2014, de gemeenteraad van januari plaatsgevonden in Lanaken. We werden echter geïnformeerd dat deze werd afgelast omwille van een tekort aan punten om de agenda van de gemeenteraad te vullen.

N-VA Lanaken stelt zich vragen bij deze manier van werken. Blijkbaar is het voor de OVLD/SPa/Groen-meerderheid niet nodig om een democratisch verkozen orgaan elke maand uit te nodigen voor overleg. Door deze gemeenteraad af te lassen krijgt de oppositie ook geen mogelijkheid om vragen te stellen en problemen van de inwoners aan te kaarten. Daarnaast moest op 30/12/2013 nog snel voor het eindejaar de meerjaarbegroting goedgekeurd worden. Men zou denken dat dit bestuur nog voor eind januari dan met een aantal kant-en-klare dossiers naar voor zou komen. Maar dat is dan blijkbaar toch niet het geval geweest. Anderszijds blijven er nog heel wat vragen omtrent verschillende andere dossiers: uitbreiding Jocomo, RUP Gellik, RUP Rekem, leegstandsregister, … Door de afgelasting van de gemeenteraad krijgen we, als oppositie, geen mogelijkheid om het gemeentebestuur in het openbaar vragen te stellen over al deze dossiers.

Deze manier van werken is een democratie onwaardig. Is deze meerderheid, onder het gezag van Marino Keulen, dan zo vol van haar eigen gelijk dat ze geen inspraak meer dulden van de oppositie?

Als we de gemeenteraden de laatste maanden volgen, kunnen we inderdaad stellen dat burgemeester en gemeenteraadsvoorzitter Marino Keulen het elke keer moeilijk heeft om zijn 2 rollen van elkaar te scheiden.