Domein Krieckaert: gemeentebestuur moet verantwoordelijkheid nemen

Op 15 augustus 2015

In juni jl heeft het gemeentebestuur eenzijdig het contract met de uitbaters van vakantiepark De Krieckaert ontbonden. Sindsdien is het beheer van het domein in handen van de gemeente Lanaken (zie ook perstekst 16/06/2015 van de gemeente Lanaken).

Veiligheid niet gewaarborgd

De voorbije dagen is uit gesprekken met bewoners duidelijk geworden dat het beheer van het domein de wensen overlaat. De bewoners kunnen nergens terecht met hun vragen of klachten. Sommige bewoners voelen zich onveilig.

De bewoners van het domein betalen de huurgelden aan het gemeentebestuur. Zij werden hierover ingelicht in een brief die het gemeentebestuur naar alle bewoners heeft verstuurd. De N-VA verwacht dan wel dat de bewoners voor deze huur ook de juiste service krijgen. Aangezien het gemeentebestuur op dit ogenblik zelf instaat voor de uitbating van het domein, moet zij dan ook zorgen voor deze service.

Het park krijgt ook bezoek van ongewenste bezoekers. Zo worden er regelmatig personen waargenomen die vernielingen aanbrengen. In de speeltuin is er geen toezicht, terwijl dit wel verplicht is.

Ook uit een brandweerverslag van 15/7 blijkt dat het domein niet voldoet aan het besluit van de Vlaamse regering van 11/9/2009, waarin wordt beschreven waaraan een toeristisch domein moet voldoen inzake brandveiligheid.

Tijdelijke uitbaters

De uitbating van een vakantiedomein is geen taak voor een gemeentebestuur. Zo'n uitbating vereist specifieke kennis van zaken. Het vereist aanwezigheid van de uitbater op het domein en dit 24u per dag.

N-VA Lanaken stelt dan ook voor om tijdelijke uitbaters aan te stellen voor het domein. Deze uitbater zal zich dan moeten bezig houden met het dagelijkse beheer van het domein.

Daarnaast verwachten we ook dat het gemeentebestuur snel actie onderneemt om de veiligheid van de bewoners te waarborgen. De bewoners moeten 24u/24u bij iemand terecht kunnen met hun vragen en opmerkingen. Er moet op regelmatige basis controle uitgevoerd worden op het domein.

Het zal er ook voor zorgen dat het domein in een goede staat kan verkocht worden aan een nieuwe eigenaar. Het kan toch niet de bedoeling zijn om het domein te laten vervallen zodat het voor een appel en een ei kan verkocht worden?