AGB benadeelt de Lanakense sportverenigingen.

Op 6 september 2014

N-VA Lanaken heeft beslist om bij de gouverneur van Limburg een klacht neer te leggen tegen een beslissing van het Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken. Het gevolg van deze beslissing is dat een 10-tal sportclubs enkele honderden euro's minder inkomsten zullen hebben. Of anders geformuleerd: enkele honderden euro's te veel zullen betaald hebben.

Tarieven goedgekeurd in 2013

Bij de overname van de sportinfrastructuur door het AGB Lanaken, heeft het directiecomité beslist om een nieuwe tarievenlijst op te stellen. Er kwam niet alleen een wijziging maar een serieuze verhoging van de prijzen. Hierdoor dreigden de grootgebruikers (meer dan 250 uren gebruik van de sporthallen) de dupe te worden en heel wat meer te moeten betalen. Om aan hen tegemoet te komen, ging het directiecomité en de raad van bestuur van het AGB akkoord met de, door de sportraad, voorgestelde korting van 20%.
De gewijzigde tarieven, alsook de korting, zouden van kracht worden op 01/09/2013.

Uitbetaling van korting onzeker

Tijdens een vergadering van de sportraad in 2014 werd nog maar eens de vraag gesteld wanneer nu die korting zou uitbetaald worden. Daarop kreeg men het antwoord dat dit pas zou gebeuren vanaf juni 2015. Bovenal zou de periode waarop de korting zou berekend worden niet teruggaan tot 01/09/2013 maar pas ingaan vanaf 01/05/2014.

Door deze manier van werken heeft het AGB een situatie van rechtsonzekerheid geschapen. De clubs waren in de veronderstelling dat de korting reeds vanaf 01/09/2013 van kracht zou zijn. Als het AGB bij zijn beslissing blijft, dan dreigt er voor veel club een verlies van enkele 100-en euro's.

Mes in de rug van verenigingen

OVLD levert de meerderheid van de directie van het directiecomité van het AGB. Blijkbaar is de partij vergeten dat zij hun opmars in Lanaken te danken hebben aan hun aanwezigheidspolitiek tijdens de vele eetdagen van de verenigingen. De mensen en verenigingen hebben zich jarenlang achter deze partij geschaard en hen gesteund. Als dank voor hun steun krijgen deze verenigingen van OVLD een mes in de rug.