Gemeenteraad 19 december 2016

Op 20 december 2016, over deze onderwerpen: Sprokkels uit de gemeenteraad

Wetgeving geldt ook voor AGB

Tijdens de gemeenteraad werd duidelijk dat het AGB Lanaken zich vanaf nu ook moet schikken naar de fiscale wetgeving. Dit is niet meer dan normaal. Het gemeentebestuur dacht met het AGB de wetgever te slim af te zijn. Maar ook het AGB moet zich houden aan de handelswetgeving. Dit wilt zeggen dat ze zich ook aan de BTW-wetgeving moeten houden. Hierdoor valt de hele financiering van het AGB in duigen. Het gemeentebestuur zal elk jaar het verlies van het AGB moeten bijpassen met leningen.

RUP Kerkstraat Gellik

Ook het RUP Kerkstraat in Gellik kwam weer ter sprake. De burgemeester kreeg een vies gevoel van dit dossier. Hij vond het niet kunnen dat een ambtenaar het aandurfde om een negatief advies te geven over dit dossier. Maar het is niet die ambtenaar die in de fout is gegaan. Het is wel degelijk dit gemeentebestuur dat een fout heeft gemaakt. Zij zijn koppig blijven doorzetten in dit dossier, ook al waren er verschillende adviezen zeker negatief. En ook omdat er in Gellik andere locaties zijn die WEL gebruikt kunnen worden. Net door die koppigheid van het bestuur zijn er kostbare jaren verloren gegaan om bouwplaatsen te creëren voor jonge gezinnen. Je zou bijna denken dat dit gemeentebestuur niet wilde dat dit RUP er zou komen.

Sportcomplex Montaignehof

Het wordt ook hoe langer hoe meer duidelijk wat de impact is van de bouw het nieuwe sportcomplex Montaignehof. Elk jaar ongeveer 650.000 euro betalen, zal niet ongezien voorbij gaan. Dit geld moet ergens gehaald worden. De investeringen in mooie, gezellige en leefbare kerkdorpen dreigt hiervan de dupe te worden.

Investeringen in veiligheid

Als oppositie is het nodig om regelmatig op dezelfde nagel te blijven kloppen. In geval van de veiligheid hebben we dat altijd al gedaan. We vragen al jaren meer agenten op straat. De gemeenteraad is akkoord gegaan met een extra ondersteuning van het politiekorps Lanaken-Maasmechelen. Hierdoor kunnen er 4 agenten aangeworven worden om mee op patrouille te gaan. We zijn alleszins blij dat er nu actie ondernomen is om meer blauw op straat te krijgen. Het effect hiervan op de veiligheid moet uiteraard ook ge-evalueerd worden.

Vragen die gesteld zijn door onze fractie

1. Dierenwelzijn tijdens nieuwjaarsnacht

Minister Weyts vraagt uitdrukkelijk om hoe langer hoe meer rekening te houden met de dieren tijdens de jaarwisseling. Het vuurwerk zorgt elk jaar voor heel wat dierenleed. Op dit ogenblik is er in Lanaken geen beperking op het afschieten van vuurwerk. Gaat er hier in de toekomst wel naar gekeken worden?

2. Gebruik sporthal school Gellik

Wij hebben vernomen dat de Katholieke school in Gellik heeft gevraagd om de huurovereenkomst met het gemeentebestuur te herzien over het verbruik van gas, elektriciteit en water. We hebben ook vernomen dat het AGB niet wenst in te gaan op deze vraag. Maar ondanks het toegenomen gebruik door de verschillende clubs, blijft de vergoeding voor de school beperkt tot 1500 €. Het lijkt ons toch een logische vraag van het schoolbestuur om een verhoging van de vergoeding te vragen. Jullie kunnen nu wel gaan zeggen dat een contract een contract is. Maar u moet ook wel toegeven dat de voorwaarden en zeker de gebruiksuren serieus veranderd zijn tov het begin van het contract. Ik neem hier mijn rol op als gemeenteraadslid om het directiecomité van het AGB te vragen dit dossier opnieuw te bekijken en met de schooldirectie te zoeken naar een oplossing. Het kan niet zijn dat we de school van Gellik opzadelen met extra kosten door deze starre houding van het directiecomité van het AGB. Gaat het directiecomité dit terug herbekijken?