Voorstel voor duurzame evenementen op gemeenteraad

Op 21 juni 2017

N-VA Lanaken heeft op de gemeenteraad van volgende maandag een voorstel ingediend om tegen 2020 volledig duurzame evenementen te hebben in Lanaken.

“Dit voorstel komt er niet uit het niets. Zowat 2 jaar geleden kwam ik via websites en berichten op Facebook in contact de Hasseltse kunstenaar Toon Eerdekens. Het intrigeerde mij vooral de manier waarop Toon zijn boodschap bracht. Ik ben me dan verder gaan verdiepen in de gevolgen van ons gedrag als mens op de leefomgeving. Hoe meer ik zelf rondkeek, hoe meer ik zag dat we echt fout bezig waren en nog steeds bezig zijn.”

Vooral tijdens grote evenementen blijft er een grote afvalberg achter. En vooral heel wat afval dat schadelijk is voor het milieu. Hier praten we dan hoofdzakelijk over de plastiekverpakkingen en plastiekafval.

“Ik heb in de provincieraad ook al vragen gesteld om naar een plan van aanpak te komen om naar plastiekvrij evenementen te gaan. Maar gedeputeerde Vandenhove komt niet echt uit zijn pijp met een plan.”

“Ik wilde niet blijven stilzitten en afwachten. Er moeten dringend een aantal zaken veranderen. En als het niet op provinciaal niveau kan, dan beginnen we al eerst in Lanaken. Lanaken is al dikwijls een voortrekker geweest in een aantal gevallen. Men zou met ons voorstel ook weer tot de pioniers behoren in de provincie.”

Het voorstel bestaat uit 2 stukken:

•  Een samenwerking tussen de organisator van een evenement en de Lanakense milieudienst
  •  Een subsidie om de omschakeling te vergemakkelijken

Het doel is om tegen 2020 duurzame evenementen (oa carnval, fuiven,…) te hebben in Lanaken. We willen minder minder afval hebben na evenementen, we willen minder plastiek, …

“Het gaat hier om een mentaliteitswijziging. We moeten als bewoners van de planeet niet denken dat alles zo maar opgelost geraakt. We zullen zelf ook moeten veranderen. En ook de organisatoren van evenementen kunnen hier een handje toesteken. We bieden hen ook een draaiboek aan om duurzame evenementen te organiseren. Daarin staan heel wat tips over hoe het anders kan.”

Ons voorstel beloont de positieve inzet van de organisatoren. We hopen er dan ook op dat de meerderheidspartijen ons voorstel dan ook zullen steunen. Het gaat hier namelijk om de toekomst van onze kinderen en de generaties na ons.”