RUP Gellik is overbodig

Op 27 november 2015, over deze onderwerpen: Wonen en ruimtelijke ordening

Tijdens de gemeenteraad van maandag 30/11/2015 zal de voorlopige vaststelling over het RUP Kerkstraat in Gellik aan de raad worden voorgelegd. De N-VA fractie zal tegen dit ontwerp stemmen. Ook bij eerdere behandelingen van dit dossier hebben wij onze twijfels laten horen.

Woonbehoeftestudie: geen nood aan nieuwe projecten

In de woonbehoeftestudie die de gemeente Lanaken zelf heeft voorgesteld op 31/08 van dit jaar, is er duidelijk gebleken dat er in Lanaken op dit ogenblik een overaanbod is. Een gezond leegstandscijfer bedraagt tussen 2,5 en 3%. Met een leegstandscijfer van 3,75% zit Lanaken toch al met een aanzienlijk overaanbod aan wooneenheden.

Snel verouderende bevolking

Uit de bevolkingscijfers blijkt dat de Lanakense bevolking aan het vergrijzen is. Koppels tussen 30 en 40 jaar verlaten Lanaken om elders hun geluk te beproeven. Het gebrek aan voldoende werkgelegenheid in de streek zal deze leegloop nog zeker doen toenemen. Bevolkingsgroepen ouder dan 60 jaar zullen ook de komende jaren gaan stijgen. Hierdoor is er meer nood aan woningen die aangepast zijn aan deze verouderende bevolking.

Onbegrijpelijk beleid

N-VA Lanaken vindt het onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur absoluut wilt doorduwen voor het creëren van 110 wooneenheden in Gellik. De woonbehoeftestudie is nochtans zeer duidelijk: er is een overaanbod van wooneenheden in Lanaken. Sommige ontwikkelde gronden liggen nog steeds te wachten op een koper. Het Lanakense gemeentebestuur is de grootste projectontwikkelaar van Limburg.

Ook het merendeel van de mensen die in de buurt wonen van dit nieuw te ontwikkelen woongebied in Gellik zijn gekant tegen de aanleg. Blijkbaar hebben de verkozen Open VLD-raadsleden van Gellik geen oor naar de klachten van de mensen in hun dorp.

En dit terwijl er in Lanaken heel andere noden zijn, zeker en vast op sociaal beleid. We zijn benieuwd of de coalitiepartner van Open VLD, namelijk SP.a/Groen, zo gelukkig is met deze ontwikkelingen.

Inzetten op kleinere en sociale wooneenheden

De woonbehoeftestudie wijst uit dat er meer en meer noodzaak is aan woningen voor 1 tot 2 personen. We zullen moeten nadenken over inbreidingsprojecten in het centrum van de verschillende kerkdorpen.
N-VA Lanaken is voorstander om kleinere woonblokken, van maximaal 8 wooneenheden voor 1 tot 2 personen, te voorzien in de verschillende kerkdorpen. Om dit te realiseren zal er overleg moeten gebeuren tussen grondeigenaars, ontwikkelaars en sociale woonmaatschappijen. Daarnaast mag het gemeentebestuur ook geen onredelijke eisen opleggen, zodat de kostprijs voor dit soort woningen beperkt blijft.