Onveilige fiets- en voetpaden aan Sparrendal

Op 25 augustus 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs, Sprokkels uit de gemeenteraad, Veilig verkeer, Verkeer, Verkeersveiligheid

1 Week voor de start van het nieuwe schooljaar zijn er in Lanaken nog steeds slecht onderhouden fiets- en voetpaden in de buurt van scholen. Dat stellen gemeenteraadsleden Natascha Pernet en Karin Thijs van N-VA Lanaken.

"Vooral de omgeving van technisch instituut Sparrendal ligt er heel slecht bij. De voetpaden liggen er schots en scheef bij. Ze zijn op sommige plaatsen zelfs overwoekerd door het onkruid",  zegt Karin Thijs.

Natascha Pernet (zelf onderwijzeres) klaagt ook het gebrek aan fietspaden op de Bessemerstraat aan. "Over de hele lengte van de Bessemerstraat ligt geen fietspad. Dit levert soms gevaarlijke toestanden op voor fietsers. Vooral in de buurt van Sparrendal is het gebrek aan fietspaden zorgwekkend. We mogen hopen dat er hier geen zware ongevallen zullen gebeuren", haalt Natascha aan.

Karin Thijs: "Enkele maanden geleden hebben we op de gemeenteraad een dossier goedgekeurd voor de heraanleg van de Daalbroekstraat in Rekem. Tijdens de raadzitting werd er toen verwezen naar de gevaarlijke situatie voor de kinderen van het opvangcentrum Ter Dennen, die te voet naar het schooltje van Molenberg gaan. De situatie aan Sparrendal is volgens ons minstens even erg, zo niet nog erger."

"De situatie bij Sparrendal is al jarenlang slecht en is ook gekend bij het gemeentebestuur. Maar men neemt niet de moeite om acties te ondernemen om de schoolomgeving veiliger te maken. Dit gemeentebestuur investeert veel liever in meer beton op groene pleintjes dan in de veiligheid van de fiets- en voetgangers", zegt Natascha Pernet.

"Voor 1 september zal men deze problemen niet grondig kunnen aanpakken. Maar we vragen wel acties om de bestaande situatie toch een beetje te verbeteren. De stoepen opnieuw leggen en het onkruid verwijderen, is het minste dat men toch al kan doen", zeggen Karin en Natascha in koor.