Mobiliteit: zorg voor draagvlak!

Op 29 december 2017, over deze onderwerpen: Sprokkels uit de gemeenteraad

"Zorg voor een draagvlak bij de politici en de bevolking als het over mobiliteit gaat". Dat was het voorstel van de N-VA fractie op de gemeenteraad van december.

Tijdens de gemeenteraadsdebatten werd regelmatig verwezen naar de problemen met het verkeer in en rond Lanaken. Zeker nu men ook in Maastricht aan het praten is om het zware verkeer op bepaalde straten te verbieden. Alle gemeenten willen oplossingen voor de eigen bevolking. Maar anderszijds zorgt men voor ongewenste effecten in de buurgemeenten. Dit kan niet de bedoeling zijn van goed beleid.

Het voorstel van de N-VA fractie was ook zeer concreet. Zorg voor een gemeenteraadscommissie, met leden van alle partijen, in Lanaken die in gesprek gaat met raadsleden van andere gemeenten en steden. Zorg ervoor dat dossiers vanaf het begin samen besproken worden en niet nadat alle beslissingen genomen zijn. Zorg er voor dat alle partijen zich achter het uiteindelijke plan zetten. Enkel zo kan je grote projecten bespreekbaar maken bij de bevolking.

En wij willen deze aanpak niet enkel voor mobiliteit, maar ook voor andere grote dossiers zoals bv uitbreiding van industriegebieden, heraanleg van centra, enz... Schepen Gorissen (Groen!) heeft gezegd dat ze ons voorstel zeker genegen is.