Gemeenteraad 24 oktober 2016

Op 31 oktober 2016, over deze onderwerpen: Sprokkels uit de gemeenteraad

RUP Van Kerckemstraat - Paalsteenlaan

Op maandag 26/10 was de gemeenteraad te gast in het OC de Helle in Kesselt. Een belangrijk punt op de agenda was de goedkeuring van de voorlopige vaststelling van het RUP Van Kerckemstraat - Paalsteenlaan, het zogenaamde RUP Kunstencentrum Glo'Art. Als enige partij heeft N-VA Lanaken zich onthouden bij de goedkeuring hiervan. We hebben niets tegen het concept en idee achter het kunstencentrum. Maar we stellen ons wel vragen bij de gang van zaken. Jan Modaal in Lanaken moet elke bouw, van veranda tot tuinhuis, helemaal conform de wet aanvragen. En in dit RUP wordt met 1 pennetrek alles gewoon rechtgezet. De burgemeester en zijn schepenen mogen dit in het vervolg zelf uitleggen aan de Lanakenaar.
N-VA was ook de enige partij die zich het lot van het sociaal project De Sleutel in Neerharen aankaartte. Dit project moet voor ons absoluut behouden blijven.

Onze fractie heeft zich dan ook onthouden bij de stemming en heeft de volgende opmerkingen laten opnemen in het verslag van de gemeenteraad:

• N-VA vindt het concept van dit kunstencentrum zeer knap en het idee erachter is lovenswaardig. We willen de kunstenaars die daar bezig zijn dan ook alle kansen geven om zich verder te ontplooien.
  • N-VA wilt de toekomst van sociaal project De Sleutel ook veilig stellen. We zagen dat dit opdook in dit dossier. De Sleutel moet, wat ons betreft, behouden blijven. We vragen dan ook dat het gemeentebestuur de nodige maatregelen zal treffen om dit in orde te maken.
  • N-VA wilt met dit RUP absoluut geen precedent scheppen voor vroegere en toekomstige bouwovertredingen in Lanaken. Dit ligt in lijn met hetgeen het Gecoro heeft gezegd.
  • N-VA wilt dat er regelmatig overleg met de buurtbewoners zal zijn na de uitvoering van dit RUP en bij de verdere uitbreiding van dit kunstencentrum. Een regelmatige evaluatie is hier zeker op zijn plaats.
  • N-VA wilt dat er een uitbatingsvergunning wordt aangevraagd door de uitbater van het kunstencentrum.

Vragen gesteld door onze fractie

Antwoorden op bezwaren

Ivm een bouwaanvraag van appartementen in de Dorpstraat in Gellik zijn er tijdens het openbaar onderzoek een aantal bezwaren geweest. We horen dat er daar heel wat onduidelijkheid is over stukken grond, waar er blijkbaar wel of geen registratiegegevens van bestaan.
Wat is het juiste probleem op die plaats? Krijgen de bewoners antwoorden op hun bezwaren? Zo ja, wordt iedereen geïnformeerd? Zo neen, waarom niet?

Douchen aan kunstgrasveld

We horen van verenigingen die het voetbalterrein aan het Montaingepark huren in het weekend, zich niet kunnen douchen met warm water. In de zomer kan dat nog fijn zijn, maar in deze koude dagen kan het toch niet de bedoeling zijn om met koud water te douchen. Jullie zouden dit zelf ook niet graag hebben. Deze verenigingen betalen toch ook huur voor deze terreinen en hebben even goed recht op een correcte behandeling. Kan er voor gezorgd worden dat er vanaf nu wel warm water is om te douchen als er daar gevoetbald wordt?

Verdeling subsidies BLOSO

Welk is de rol van de gemeentelijke sportdienst in het aanvragen en indienen van de subsidiedossiers bij BLOSO, en welk is de rol in het verdelen van de gelden die toegekend worden?

Maatregelen tegen hoge snelheid op Populierenlaan

Het stuk tussen de gemeenteschool en Uikhoven wordt hoe langer hoe meer een attractiepool voor snelrijdende wagens. Zeker tijdens de avonduren is dit het geval. Maar ook op tijdstippen dat de school begint of eindigt ligt de snelheid van de voorbijrijdende wagens erg hoog. Kan er gekeken worden om de situatie aan de school zodanig aan te passen dat de snelheid hier drastisch omlaag kan? En liefst voor dat er zware ongevallen gebeuren.

Nieuwe belastingreglement bedrijven

Op de vorige gemeenteraad haalde de burgemeester aan dat het schepencollege een belastingregelement had gemaakt om bedrijven in Lanaken te ondersteunen. Zelfs in gesprekken met handelaars en ondernemers haalt de burgemeester deze voorstellen aan. Tot op vandaag heeft de gemeenteraad nog geen enkel reglement kunnen bekijken of is er nog niets ter stemming voorgelegd. Blijkbaar gaat de burgemeester er van uit dat dit reglement toch wordt goedgekeurd. Graag hadden we dan ook de voorstellen zoals ze nu dus zijn goedgekeurd door het schepencollege ontvangen. En wanneer krijgt de gemeenteraad de kans om zich hierover uit te spreken?

Afhandeling subsidies Railport

We zijn via de pers in kennis gesteld van de beslissing van de Beheersauthoriteit Intereg Vlaanderen-Nederland ivm de eventuele terugbetaling van subsidies voor de aanleg van Railport. Blijkbaar wordt de gemeente Lanaken niet verplicht om de ontvangen subsidies terug te betalen. Op zich vinden wij dit een goede zaak. Maar pas na ons persartikel is er blijkbaar wat schot in de zaak gekomen. Uit de informatie die ik vrijdag nog ontvangen heb, blijkt dat niet het gemeentebestuur informatie heeft gevraagd maar wel de beheersauthoriteit zelf. Er moet dan toch wel ergens een belletje zijn gaan rinkelen.

In de Raad van Bestuur is er verschillende keren gevraagd wat er met de subsidies zou gebeuren indien Railport zou stoppen. Waarom is er daar nooit een antwoord op gegeven?

En om alle misverstanden uit de wereld te werken. Wie heeft nu eigenlijk het initiatief genomen om een antwoord te krijgen over deze subsidies?

RUP Albertknoop

Op dit ogenblik loopt er een openbaar onderzoek. Is het gemeentebestuur niet verplicht om dit bekend te maken? Als dit al gebeurd is, waar en hoe is dit gebeurd?